• Films

Waterworld

★★★★★
Sciencefiction 1995 120 minuten

Recensie ★★★★★

Deze indertijd duurste film aller tijden werd al op voorhand neergesabeld door de pers, die hem omdoopte tot 'Kevin's Gate', een sneer naar de monstrueuze flop Heaven's Gate. Het prijskaartje van de film steeg razendsnel tot astronomische hoogten door allerlei grote en kleine rampen die de productie belemmerden. Zo dreef een hele set weg, verzoop Majorino bijna, kregen vrienden Reynolds en Costner zo'n slaande ruzie, dat de eerste door de laatste uit de montagekamer getrapt en ontslagen werd, en kreeg Costner een affaire met een Hawaiiaans danseresje, hetgeen resulteerde in een echtscheiding. Desalniettemin is de film niet zo slecht als de voorbarige berichtgeving ons wilde doen geloven. Het is een avontuurlijk sf-spektakel, dat overduidelijk geënt is op de Mad Max-films. In de toekomst zijn ten gevolge van het broeikaseffect de poolkappen gesmolten en is de hele aarde onder water gelopen. De gemuteerde zwerver Mariner (Costner; uitgerust met zwemvliezen en kieuwen) ontfermt zich over Tripplehorn en Majorino, die aanwijzingen over een mythisch vasteland kan verschaffen. Daardoor moet hij het opnemen tegen de schurkachtige piraat Hopper, die een enigszins ongeïnspireerde indruk maakt. Op een paar imposante spektakelscènes na is het gigantische budget niet op het scherm terug te vinden, zeker niet omdat de indrukwekkende actie afgewisseld wordt met langdradige, zich voortslepende scènes waarin bitter weinig gebeurt. Daarnaast bevat het verhaal toch vrij veel gaten en onlogische elementen. De kostuums en decors zijn verbluffend, alleen is het aan de kwaliteit van de special effects af te lezen, dat aan het eind van de film het geld op was. Reynolds, die eigenlijk beter had moeten weten omdat hij er tijdens Robin Hood ook al door Costner uitgelazerd werd, viel de film in het openbaar af.

Regie
  • Kevin Reynolds
Acteurs