• Films

The Day after Tomorrow

★★★★★
Actie 2004 124 minuten

Recensie ★★★★★

Erwin Kroll kan je vertellen, dat Emmerich en zijn scenarioschrijver niet alles uit hun duim gezogen hebben. Natuurlijk hebben ze de wetenschap wel aangevuld met een beetje sensatie, want wat in de film binnen een paar dagen gebeurt, zou in werkelijkheid jaren en jaren duren. Maar toch, betere reclame voor Greenpeace kun je bijna niet bedenken. Een rampenfilm is vaak een invuloefening. The Day after Tomorrow komt een heel eind op de checklist: wetenschappers die de noodklok luiden, de overheid die niks doet met hun waarschuwingen, chaos, vernietiging en gewone mensen die door het naderend onheil tot elkaar komen. Helaas hoort daar in negen van de tien gevallen ook een forse overdosis klef gedoe bij en veel gezwaai met de Amerikaanse vlag. Maar laat je niet misleiden door een van de eerste shots van The Day after Tomorrow, waarin de 'stars & stripes' wappert in de wind: Amerika krijgt in de film flink wat kritiek te verduren voor zijn gevaarlijke milieubeleid. En op een overbodig subplotje met een kankerpatiëntje na, valt het met het sentiment ook erg mee. Kortom: op het eerste gezicht lijkt deze film misschien op Independence Day met slecht weer, maar dat is schijn. Waar genregenoten als Armageddon en The Core vaak niet verder durfden te gaan dan een hoop schade en een handjevol slachtoffers, neemt The Day after Tomorrow geen halve maatregelen. Het is echt heerlijk om eens een rampenfilm te zien, waarin het ook echt rampzalig misgaat met de wereld. Bovendien levert het hondenweer een paar fantastisch mooie en spectaculaire plaatjes op. De immense vloedgolf die New York treft, is absoluut het hoogtepunt, maar Emmerich sloopt met veel plezier nog veel meer plaatsen. Genieten als New Delhi een dik pak sneeuw krijgt, Tokio getrakteerd wordt op hagelstenen zo groot als bowlingballen, en een leger woeste tornado's Los Angeles decimeert. - Veronica Magazine nr. 14 (KK)

Regie
  • Roland Emmerich
Acteurs