Mary Poppins Returns ****

Weduwnaar Michael Banks en zijn drie kinderen dreigen hun huis kwijt te raken aan de bank - tot magische kinderjuf Mary Poppins (Emily Blunt) weer opduikt. Zo'n beetje alle succesnummers uit de klassieker worden nog eens dunnetjes over gedaan, van dansen met getekende dieren tot zweven op het plafond. Door de moderne techniek gaat dat nog naadlozer en spettert ook dit vervolg van het doek af. Door dat filmische spierballenvertoon raakt het drama soms ondergesneeuwd, maar als oudgediende Dick van Dyke (92!) een dansje doet, is de magie toch weer terug.

Spider-Man: Into the Spider-Verse ****

Met al die Spider-Man-tekenfilms die je gratis en voor niks op tv kunt kijken, lijkt het misschien een overbodige bezigheid om ervoor naar de bioscoop te gaan, maar dat is maar schijn. Into the Spider-Verse zit vol met visuele vondsten die extra goed overkomen op het grote scherm: het lijkt soms wel een kleurrijke, vrolijke variant op Sin City die heel dicht bij zijn comic-wortels blijft. Het verhaal breekt het bekende riedeltje over Peter Parker helemaal open: elk parallel universum blijkt zijn eigen Spider-Man te hebben, waarvan er zes elkaar tegenkomen door de wetenschappelijke experimenten van een schurk. Eén van hen is Miles Morales, een scholier die maar moeilijk weet om te gaan met zijn nieuwe krachten. De energie knalt van deze frisse verrassing.

Second Act **

Jennifer Lopez geloofwaardig maken als glamourloos type is al een hele opgave, maar het wordt echt onmogelijk als dat moet gebeuren binnen een film die van vergezochte toevalligheden aan elkaar hangt. Als een vriend met iets te veel fantasie een Facebook-pagina voor Lopez optuigt, krijgt ze opeens een droombaan aangeboden als productontwikkelaar bij een cosmeticabedrijf. Ze bluft zich naar binnen, tot woede van de dochter (Vanessa Hudgens) van de baas. Er bestaan een link tussen die twee dames, maar die is met zoveel geweld in het verhaal geramd, dat de plot compleet ontzet wordt. Dat komt ook met een paar schuine komische intermezzo’s niet meer goed.