Mary Poppins Returns ****

Weduwnaar Michael Banks en zijn drie kinderen dreigen hun huis kwijt te raken aan de bank - tot magische kinderjuf Mary Poppins (Emily Blunt) weer opduikt. Zo'n beetje alle succesnummers uit de klassieker worden nog eens dunnetjes over gedaan, van dansen met getekende dieren tot zweven op het plafond. Door de moderne techniek gaat dat nog naadlozer en spettert ook dit vervolg van het doek af. Door dat filmische spierballenvertoon raakt het drama soms ondergesneeuwd, maar als oudgediende Dick van Dyke (92!) een dansje doet, is de magie toch weer terug.

Spider-Man: Into the Spider-Verse ****

Met al die Spider-Man-tekenfilms die je gratis en voor niks op tv kunt kijken, lijkt het misschien een overbodige bezigheid om ervoor naar de bioscoop te gaan, maar dat is maar schijn. Into the Spider-Verse zit vol met visuele vondsten die extra goed overkomen op het grote scherm: het lijkt soms wel een kleurrijke, vrolijke variant op Sin City die heel dicht bij zijn comic-wortels blijft. Het verhaal breekt het bekende riedeltje over Peter Parker helemaal open: elk parallel universum blijkt zijn eigen Spider-Man te hebben, waarvan er zes elkaar tegenkomen door de wetenschappelijke experimenten van een schurk. Eén van hen is Miles Morales, een scholier die maar moeilijk weet om te gaan met zijn nieuwe krachten. De energie knalt van deze frisse verrassing.

Second Act **

Jennifer Lopez geloofwaardig maken als glamourloos type is al een hele opgave, maar het wordt echt onmogelijk als dat moet gebeuren binnen een film die van vergezochte toevalligheden aan elkaar hangt. Als een vriend met iets te veel fantasie een Facebook-pagina voor Lopez optuigt, krijgt ze opeens een droombaan aangeboden als productontwikkelaar bij een cosmeticabedrijf. Ze bluft zich naar binnen, tot woede van de dochter (Vanessa Hudgens) van de baas. Er bestaan een link tussen die twee dames, maar die is met zoveel geweld in het verhaal geramd, dat de plot compleet ontzet wordt. Dat komt ook met een paar schuine komische intermezzo’s niet meer goed.

How to Train Your Dragon 3 ***

Na twee filmdelen leven vikingjongen Hiccup en zijn stamgenoten in vrede met de draken. Uiteraard liggen er nog steeds schurken op de loer, die de beesten een paar koppen kleiner willen maken, dus Hiccup en zijn huisdraak Toothless moeten toch weer aan de bak. Dat gaat gepaard met dezelfde ongein en hetzelfde animatieniveau als de vorige films. Het is heel simpel: als je die leuk vond, zul je ook genieten van deze afsluiter, want het niveau is lekker stabiel gebleven.

The Hate U Give *****

De meeste tieners doen in zeker mate al aan ‘code-switching’ en laten thuis een ander gezicht zien dan op school. Voor Starr (Amandla Stenberg) geldt dat nog meer, want zij past zich aan naar gelang ze in haar zwarte wijk loopt of op haar witte school. Ze probeert zo min mogelijk op te vallen maar dat wordt steeds moeilijker naarmate de spanningen tussen die twee werelden oplopen. Het gelijknamige boek van Agie Thomas liet al zien dat het Young Adult-genre ons tot nadenken kan stemmen en dat geldt ook voor deze puike verfilming. Zowel film als stralend middelpunt Stenberg zal niemand onberoerd laten.

Vanaf 24 januari in de bioscoop.

Welcome to Marwen **

Nadat Mark Hogencamp (Steve Carell) genadeloos in elkaar is geslagen, verliest hij een deel van zijn geheugen en motorische functies. Als alternatieve therapie bouwt hij het fictieve plaatsje Marwen, waar zijn alter ego het (als pop) opneemt tegen de nazi’s. Bij dat laatste leeft de regisseur zich heerlijk uit met special effects en we vermoeden dat dit de hoofdreden was om het waargebeurde verhaal te verfilmen. Dat is mooi gedaan, maar de poppen weten weinig emoties te tonen of op te roepen. Barbie is geëmancipeerder dan haar collega’s hier.

Grappig en ontroerend

Tieners hebben vaak de meest uiteenlopende bijbaantjes, maar dat van Otis (Asa Butterfield) is wel erg origineel. Hij gebruikt de kennis van zijn moeder, de brutale sekstherapeut Jean (Gillian Anderson), om zijn medeleerlingen te helpen met allerlei geestelijke en lichamelijke problemen. Daarnaast heeft hij zelf natuurlijk ook de nodige sores die zowel voor drama als humor zorgen.

De nieuwe Netflix-serie Sex Education doet denken aan Amerikaanse tienerfilms, maar dan met minder gêne rond de menselijke lichaamsvormen en -functies. Het resultaat is, met dank aan de leuke cast, grappig en ontroerend tegelijk. De serie is nostalgisch voor wie terugblikt op zijn eigen jeugd en educatief voor wie daar nog middenin zit.

Sex Education staat vanaf vandaag op Netflix.