A Star Is Born ****

Dit is alweer de vierde keer dat het verhaal van A Star Is Born verfilmd is, maar zelfs al heb je nooit een van die eerdere films gezien, dan verloopt het precies zoals je zou verwachten. Het sterke van deze versie is dat je de verwikke­lingen kan uittekenen zonder dat de kracht ervan ook maar een greintje minder wordt. Bradley Cooper moet zijn strakke hand als regisseur nog een beetje oefenen, maar zijn rol als middelbare rocker is prachtig toonvast. Deze zware alcoholist ontdekt een geweldige zangeres en liedjesschrijver en de twee worden ook nog eens smoorverliefd. Maar hoe beter het gaat met haar carrière, hoe harder zijn verslaving hem begint op te breken. Cooper en een prima Lady Gaga blazen emotie in deze relatie en de verrassend goede muziek doet de rest.

Vanaf 4 oktober in de bios

Fahrenheit 11/9 ***

Gezien de vorige films van Michael Moore (Bowling for Columbine) en zijn uitgesproken mening, was het wachten op zijn anti-Trump film. Maar hij trekt het breder en legt het hele politieke landschap onder de loep. Deels om uit te leggen hoe het zo ver heeft kunnen komen en deels om te waarschuwen wat er nog kán gebeuren. Zoals we van Moore gewend zijn, legt hij het er (te) dik bovenop, maar zijn zorgen zijn legitiem en geven ons stof tot nadenken. Hopelijk geldt dat ook voor de Amerikanen, die op 6 november naar de stembussen gaan voor de congresverkiezingen.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/SkY9IkcY-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/SkY9IkcY-720.jpg"
>

Niemand in de stad ***

Het leven lijkt zorgeloos voor Philip (een sterk filmdebuut van Minne Koole), die gaat studeren in Amsterdam en zich enthousiast in het corpsleven stort. Daar maakt hij ups en downs mee, die vriendschappen testen en hem dwingen volwassen te worden. De vooroordelen over ballerige studenten worden niet weggehaald door deze verfilming van Philip Huffs roman - integendeel; voor corpsleden een feest van herkenning, voor anderen een bevestiging van vooroordelen. Regisseur Michiel van Erp maakt een succesvolle overstap van documentaire naar speelfilm en dat is geen verrassing gezien zijn sterke tv-serie Ramses

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/4D88bcgt-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/4D88bcgt-720.jpg"
>