A Star Is Born ****

Dit is alweer de vierde keer dat het verhaal van A Star Is Born verfilmd is, maar zelfs al heb je nooit een van die eerdere films gezien, dan verloopt het precies zoals je zou verwachten. Het sterke van deze versie is dat je de verwikke­lingen kan uittekenen zonder dat de kracht ervan ook maar een greintje minder wordt. Bradley Cooper moet zijn strakke hand als regisseur nog een beetje oefenen, maar zijn rol als middelbare rocker is prachtig toonvast. Deze zware alcoholist ontdekt een geweldige zangeres en liedjesschrijver en de twee worden ook nog eens smoorverliefd. Maar hoe beter het gaat met haar carrière, hoe harder zijn verslaving hem begint op te breken. Cooper en een prima Lady Gaga blazen emotie in deze relatie en de verrassend goede muziek doet de rest.

Vanaf 4 oktober in de bios

Fahrenheit 11/9 ***

Gezien de vorige films van Michael Moore (Bowling for Columbine) en zijn uitgesproken mening, was het wachten op zijn anti-Trump film. Maar hij trekt het breder en legt het hele politieke landschap onder de loep. Deels om uit te leggen hoe het zo ver heeft kunnen komen en deels om te waarschuwen wat er nog kán gebeuren. Zoals we van Moore gewend zijn, legt hij het er (te) dik bovenop, maar zijn zorgen zijn legitiem en geven ons stof tot nadenken. Hopelijk geldt dat ook voor de Amerikanen, die op 6 november naar de stembussen gaan voor de congresverkiezingen.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/SkY9IkcY-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/SkY9IkcY-720.jpg"
>

Niemand in de stad ***

Het leven lijkt zorgeloos voor Philip (een sterk filmdebuut van Minne Koole), die gaat studeren in Amsterdam en zich enthousiast in het corpsleven stort. Daar maakt hij ups en downs mee, die vriendschappen testen en hem dwingen volwassen te worden. De vooroordelen over ballerige studenten worden niet weggehaald door deze verfilming van Philip Huffs roman - integendeel; voor corpsleden een feest van herkenning, voor anderen een bevestiging van vooroordelen. Regisseur Michiel van Erp maakt een succesvolle overstap van documentaire naar speelfilm en dat is geen verrassing gezien zijn sterke tv-serie Ramses

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/4D88bcgt-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/4D88bcgt-720.jpg"
>

Vanaf 4 oktober in de bios

Bohemian Rhapsody ***

Bohemian Rhapsody is het officiële, door de band goedgekeurde verhaal van Queen en z’n zanger Freddie Mercury en dat heeft zo z’n voor- en nadelen. Een onmisbare is de muziek: met het ene na het andere onverwoestbare nummer is de soundtrack het granieten fundament van de film, die meer dan wat dan ook de emotionele knoppen beroert. Maar wat je ook terughoort in de film, zijn voorgekauwde oneliners over wat Queen zo uniek maakte en feitjes over de minder interessante leden van de band die er vanuit de achterhoede duidelijk ingeschoven moesten worden. Dat levert een paar krukkige scènes op, maar naarmate de film vordert en Rami Malek beter in zijn rol komt als Freddie, wint Bohemian Rhapsody aan kracht en gaat de boel toch nog leven, zeker met de vroege dood van deze superartiest in je achterhoofd. En als dan de finale komt, tijdens Queens optreden op Live Aid, sta je toch nog op de banken.

Vanaf 1 november in de bioscoop

The Old Man & The Gun ***

Iedereen die Forrest Tucker (Robert Redford) ontmoet, zegt hetzelfde: hij is een beleefde, vriendelijke, oude man. Zelfs als hij een bank overvalt, zijn de mensen nog over hem te spreken. Redford heeft al veel personages gespeeld die het niet zo nauw nemen met de wet en ook al is meneer inmiddels 82 jaar oud, hij heeft er nog steeds veel aanstekelijke lol in. We snappen dat Tucker het niet kan laten - evenmin als Redford kan stoppen met acteren, zoals hij wel beweert. Deze rol zit de krasse knar als gegoten en het is jammer dat Tucker zelf (hij bestond echt!) de film niet meer heeft mogen meemaken.

Vanaf 8 november in de bioscoop

Leave No Trace ****

Tom (Thomasin McKenzie) en haar vader Will (Ben Foster) leven in de vrije natuur, maar zijn verre van vrij. Hij is een oorlogsveteraan met een trauma en zij is een tiener met leerplicht. Ze hebben allebei hun redenen om zich te verschuilen, maar het is de vraag hoe lang ze dat volhouden. Regisseur Debra Graniks vorige film Winter’s Bone was de doorbraak van Jennifer Lawrence en Leave No Trace kan datzelfde doen voor McKenzie. Die jonge actrice geeft de sterke Foster stevig tegenspel en weet een scala aan emoties over te brengen met minieme gebaren en blikken, zodat je helemaal met haar meeleeft en voelt.

Vanaf 8 november in de bioscoop