Peppermint ***

Als Jennifer Garner zichzelf in de openingsscène van Peppermint aan een schotwond in haar bovenbeen opereert, dan weet je: dit is een keiharde tante! De actrice speelt Riley North, een moeder wier man en dochtertje vermoord worden door een Mexicaans drugskartel. Omdat de corrupte politie en justitie haar geen gerechtigheid kunnen geven, zet de weduwe zichzelf dan maar in wraakengelmodus. Sinds Elektra (2005) weten we dat die rol Jennifer prima afgaat en dus zijn brekende botten, kogelregens en bloedfonteinen het logische gevolg. Vernieuwend is het allemaal niet, maar de liefhebber van gelikte actie zal Garners meedogenloze gevoel voor rechtvaardigheid zeker op prijs stellen.

Vanaf 6 september in de bios

Catacombe ***

Je leest er wel eens wat over: voetballers die zich door gokbazen hebben laten omkopen om westrijden met opzet te verliezen. Deze film geeft het beeld van zo’n geval dat je je als leek daarbij voor zou stellen: een sporter die over zijn hoogtepunt heen is, schulden heeft en uiteindelijk geen andere uitweg ziet dan zijn trots opzij te zetten en zijn ziel te verkopen. Dat klinkt niet als een aanbeveling, maar ondanks het verrassingsvrije plot werkt Catacombe prima als grauw drama. Vooral de pijn die de voetballer in kwestie voelt bij het teleurstellen van zijn dochtertje maakt de film goed voelbaar en dat is mede de verdienste van ex-Opposites-rapper Willem de Bruin, die een heel mooi acteerdebuut maakt.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/uBHMpOVL-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/uBHMpOVL-720.jpg"
>

Vanaf 13 september in de bios

Papillon ***

Voor een film van 45 jaar oud heeft Papillon nog opvallend veel liefhebbers en dat heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij het besluit om het boek dat als basis diende nog een keer te verfilmen. Het is een wat minder grimmige en daardoor ook wat minder intense versie geworden, hoewel het er nog steeds verre van gezellig aan toe gaat. Charlie Hunnam speelt nu de titelrol en hij is al niet zo’n begaafde acteur, maar nu hij vergeleken gaat worden met Steve McQueen is het contrast wel erg scherp. Gelukkig slaagt de nieuwe Papillon op veel andere fronten wel: het verhaal over de bijzondere band tussen twee gevangenen die moeten zien te overleven in afgrijselijke strafkampen in de jungle van Frans Guyana blijft een intense vertelling en Rami Malek, die eind dit jaar als Freddie Mercury te zien zal zijn in Bohemian Rhapsody, is fenomenaal als de andere helft van het bajesduo. Even niet te veel terugdenken aan die eerste en beste verfilming, dat is de truc.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/Z1XpJLjy-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/Z1XpJLjy-720.jpg"
>