Peppermint ***

Als Jennifer Garner zichzelf in de openingsscène van Peppermint aan een schotwond in haar bovenbeen opereert, dan weet je: dit is een keiharde tante! De actrice speelt Riley North, een moeder wier man en dochtertje vermoord worden door een Mexicaans drugskartel. Omdat de corrupte politie en justitie haar geen gerechtigheid kunnen geven, zet de weduwe zichzelf dan maar in wraakengelmodus. Sinds Elektra (2005) weten we dat die rol Jennifer prima afgaat en dus zijn brekende botten, kogelregens en bloedfonteinen het logische gevolg. Vernieuwend is het allemaal niet, maar de liefhebber van gelikte actie zal Garners meedogenloze gevoel voor rechtvaardigheid zeker op prijs stellen.

Vanaf 6 september in de bios

Catacombe ***

Je leest er wel eens wat over: voetballers die zich door gokbazen hebben laten omkopen om westrijden met opzet te verliezen. Deze film geeft het beeld van zo’n geval dat je je als leek daarbij voor zou stellen: een sporter die over zijn hoogtepunt heen is, schulden heeft en uiteindelijk geen andere uitweg ziet dan zijn trots opzij te zetten en zijn ziel te verkopen. Dat klinkt niet als een aanbeveling, maar ondanks het verrassingsvrije plot werkt Catacombe prima als grauw drama. Vooral de pijn die de voetballer in kwestie voelt bij het teleurstellen van zijn dochtertje maakt de film goed voelbaar en dat is mede de verdienste van ex-Opposites-rapper Willem de Bruin, die een heel mooi acteerdebuut maakt.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/uBHMpOVL-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/uBHMpOVL-720.jpg"
>

Vanaf 13 september in de bios

Papillon ***

Voor een film van 45 jaar oud heeft Papillon nog opvallend veel liefhebbers en dat heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij het besluit om het boek dat als basis diende nog een keer te verfilmen. Het is een wat minder grimmige en daardoor ook wat minder intense versie geworden, hoewel het er nog steeds verre van gezellig aan toe gaat. Charlie Hunnam speelt nu de titelrol en hij is al niet zo’n begaafde acteur, maar nu hij vergeleken gaat worden met Steve McQueen is het contrast wel erg scherp. Gelukkig slaagt de nieuwe Papillon op veel andere fronten wel: het verhaal over de bijzondere band tussen twee gevangenen die moeten zien te overleven in afgrijselijke strafkampen in de jungle van Frans Guyana blijft een intense vertelling en Rami Malek, die eind dit jaar als Freddie Mercury te zien zal zijn in Bohemian Rhapsody, is fenomenaal als de andere helft van het bajesduo. Even niet te veel terugdenken aan die eerste en beste verfilming, dat is de truc.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/Z1XpJLjy-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/Z1XpJLjy-720.jpg"
>

Vanaf 13 september in de bios

Bohemian Rhapsody ***

Bohemian Rhapsody is het officiële, door de band goedgekeurde verhaal van Queen en z’n zanger Freddie Mercury en dat heeft zo z’n voor- en nadelen. Een onmisbare is de muziek: met het ene na het andere onverwoestbare nummer is de soundtrack het granieten fundament van de film, die meer dan wat dan ook de emotionele knoppen beroert. Maar wat je ook terughoort in de film, zijn voorgekauwde oneliners over wat Queen zo uniek maakte en feitjes over de minder interessante leden van de band die er vanuit de achterhoede duidelijk ingeschoven moesten worden. Dat levert een paar krukkige scènes op, maar naarmate de film vordert en Rami Malek beter in zijn rol komt als Freddie, wint Bohemian Rhapsody aan kracht en gaat de boel toch nog leven, zeker met de vroege dood van deze superartiest in je achterhoofd. En als dan de finale komt, tijdens Queens optreden op Live Aid, sta je toch nog op de banken.

Vanaf 1 november in de bioscoop

The Old Man & The Gun ***

Iedereen die Forrest Tucker (Robert Redford) ontmoet, zegt hetzelfde: hij is een beleefde, vriendelijke, oude man. Zelfs als hij een bank overvalt, zijn de mensen nog over hem te spreken. Redford heeft al veel personages gespeeld die het niet zo nauw nemen met de wet en ook al is meneer inmiddels 82 jaar oud, hij heeft er nog steeds veel aanstekelijke lol in. We snappen dat Tucker het niet kan laten - evenmin als Redford kan stoppen met acteren, zoals hij wel beweert. Deze rol zit de krasse knar als gegoten en het is jammer dat Tucker zelf (hij bestond echt!) de film niet meer heeft mogen meemaken.

Vanaf 8 november in de bioscoop

Leave No Trace ****

Tom (Thomasin McKenzie) en haar vader Will (Ben Foster) leven in de vrije natuur, maar zijn verre van vrij. Hij is een oorlogsveteraan met een trauma en zij is een tiener met leerplicht. Ze hebben allebei hun redenen om zich te verschuilen, maar het is de vraag hoe lang ze dat volhouden. Regisseur Debra Graniks vorige film Winter’s Bone was de doorbraak van Jennifer Lawrence en Leave No Trace kan datzelfde doen voor McKenzie. Die jonge actrice geeft de sterke Foster stevig tegenspel en weet een scala aan emoties over te brengen met minieme gebaren en blikken, zodat je helemaal met haar meeleeft en voelt.

Vanaf 8 november in de bioscoop