Mile 22 ***

In tijden van crisis zijn er drie opties: diplomatie, oorlog of... Mark Wahlberg. In Mile 22 speelt de acteur James Silva, een elite-agent die een belangrijke informant van de Amerikaanse ambassade in Zuidoost-Azië naar een vliegveld moet brengen. Het is een korte rit van 22 mijl, wat kan er gebeuren? Behoorlijk veel, blijkens de explosieve helletocht vol bommen, granaten en kogelregens die spektakelregisseur Peter Berg vervolgens serveert. Zo kijkt Mile 22 weg als een kruising tussen The Kingdom (ook van Berg) en The Raid. De informant die moet worden afgeleverd, wordt vertolkt door Iko Uwais: de Indonesische Raid-ster die voor deze film zijn eigen gevechten mocht choreograferen.

Vanaf 18 oktober in de bioscoop

First Man ****

Na La La Land werkten Gosling en regisseur Damien Chazelle weer samen in First Man, een film die eigenlijk een jaar te vroeg komt, want volgend jaar is het precies een halve eeuw geleden dat de mens voet op de maan zette. We zien hoe Neil Armstrong (Ryan Gosling) en co zich daar op voorbereiden en hoewel we weten hoe dat afloopt, blijft het verhaal boeien door Neils persoonlijke leven (zijn vrouw en kinderen) erbij te halen. Hoewel de film te lang doorgaat, zijn er gelukkig een aantal vette astronauten-die-door-elkaar-worden-gerammeld-scènes. Ryans onverstoorbare blik mag dan Neils karakter weerspiegelen, je gaat toch meer meeleven met zijn vrouw die heel emotioneel wordt neergezet door Claire Foy - zij van The Crown.

Vanaf 18 oktober in de bios

Hunter Killer ***

De Red October en de U-Boot uit Das Boot zijn inmiddels roestbakken, dus is het tijd voor nieuwe claustrofobische onderzeeër-gevechten met torpedo’s, onderwatermijnen en een benauwde bemanning. Gerard Butler is de baas op een duikboot die via vijandelijke wateren een Russische staatsgreep moet ondermijnen. Dat doet hij met intuïtie, een paar melodramatische speeches én hulp van een gevangen Russische kapitein. Om de kijker ook wat lucht te geven, volgt Hunter Killer nog een groep soldaten die te land de coup probeert te stoppen. Dat geweld is fijn tegenwicht voor de zinderende stiltes onder water.

Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.