Mile 22 ***

In tijden van crisis zijn er drie opties: diplomatie, oorlog of... Mark Wahlberg. In Mile 22 speelt de acteur James Silva, een elite-agent die een belangrijke informant van de Amerikaanse ambassade in Zuidoost-Azië naar een vliegveld moet brengen. Het is een korte rit van 22 mijl, wat kan er gebeuren? Behoorlijk veel, blijkens de explosieve helletocht vol bommen, granaten en kogelregens die spektakelregisseur Peter Berg vervolgens serveert. Zo kijkt Mile 22 weg als een kruising tussen The Kingdom (ook van Berg) en The Raid. De informant die moet worden afgeleverd, wordt vertolkt door Iko Uwais: de Indonesische Raid-ster die voor deze film zijn eigen gevechten mocht choreograferen.

Vanaf 18 oktober in de bioscoop

First Man ****

Na La La Land werkten Gosling en regisseur Damien Chazelle weer samen in First Man, een film die eigenlijk een jaar te vroeg komt, want volgend jaar is het precies een halve eeuw geleden dat de mens voet op de maan zette. We zien hoe Neil Armstrong (Ryan Gosling) en co zich daar op voorbereiden en hoewel we weten hoe dat afloopt, blijft het verhaal boeien door Neils persoonlijke leven (zijn vrouw en kinderen) erbij te halen. Hoewel de film te lang doorgaat, zijn er gelukkig een aantal vette astronauten-die-door-elkaar-worden-gerammeld-scènes. Ryans onverstoorbare blik mag dan Neils karakter weerspiegelen, je gaat toch meer meeleven met zijn vrouw die heel emotioneel wordt neergezet door Claire Foy - zij van The Crown.

Vanaf 18 oktober in de bios

Hunter Killer ***

De Red October en de U-Boot uit Das Boot zijn inmiddels roestbakken, dus is het tijd voor nieuwe claustrofobische onderzeeër-gevechten met torpedo’s, onderwatermijnen en een benauwde bemanning. Gerard Butler is de baas op een duikboot die via vijandelijke wateren een Russische staatsgreep moet ondermijnen. Dat doet hij met intuïtie, een paar melodramatische speeches én hulp van een gevangen Russische kapitein. Om de kijker ook wat lucht te geven, volgt Hunter Killer nog een groep soldaten die te land de coup probeert te stoppen. Dat geweld is fijn tegenwicht voor de zinderende stiltes onder water.