Johnny English Strikes Again ***

In Johnny English Strikes Again kruipt komiek Rowan Atkinson voor de derde en laatste keer in het spionnenpak van de titelheld. Het is Code Rood op Downing Street 10 als een criminele hacker alle geheim agenten van MI5 ontmaskert. Aan oude rot Johnny English de taak het brein achter deze cyberaanval op te sporen en uit te schakelen. Wat volgt is een vermakelijke James Bond-parodie vol Britse humor en slapstick. Erg leuk is de scène waarin English voor het eerst moet trainen met een virtual reality-bril. Maar als Atkinson plots weer klassieke Mr. Bean-sketches begint te recyclen, denken wij: nu is het mooi geweest.

Vanaf 20 september in de bios

The Predator ***

De Predator is één van de geweldigste filmmonsters aller tijden, maar de laatste jaren is er niet erg respectvol omgesprongen met hem. Bewijsstukken A, B en C: twee laffe Alien vs. Predator-films en het mislukte Predators. Voor de liefhebbers van deze brute killer was het dan ook goed nieuws dat Shane Black zich ging bemoeien met de nieuwste: hij is de schrijver van Lethal Weapon en The Last Boy Scout en speelde ook nog mee in de originele Predator naast Arnold Schwarzenegger. Maar helaas is de goede ouwe tijd hiermee toch niet helemaal terug: daarvoor ligt de nadruk in deze rommelige sequel teveel op lollig doen in plaats van spanning en actie. Al is de film wel weer heerlijk bruut als de monsters op jacht gaan. Deze keer doen ze dat onderling en raakt een groepje psychisch afgekeurde soldaten verstrikt in de vuurlinie.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/1mP2oCRr-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/1mP2oCRr-720.jpg"
>

McQueen ***

Alexander McQueen was een bijzonder onconventionele mode-ontwerper, dus het is een gemiste kans dat er een conventionele documentaire over zijn leven en werk is gemaakt. We krijgen daarin archiefbeelden en pratende koppen te zien, die keurig in chronologische volgorde het verhaal vertellen. Wie dat al kent, zal niets nieuws zien, want er zijn hier geen onthullingen, zoals in de docu Whitney, of bijzondere homevideo's, zoals in het Oscarwinnende Amy. De film McQueen is daarom vooral geschikt voor mensen die de designer nog niet kennen en op zoek zijn naar een laagdrempelige introductie.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/oEpqG4AH-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/oEpqG4AH-720.jpg"
>

Vanaf 27 september in de bios

Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.