Bohemian Rhapsody ***

Bohemian Rhapsody is het officiële, door de band goedgekeurde verhaal van Queen en z’n zanger Freddie Mercury en dat heeft zo z’n voor- en nadelen. Een onmisbare is de muziek: met het ene na het andere onverwoestbare nummer is de soundtrack het granieten fundament van de film, die meer dan wat dan ook de emotionele knoppen beroert. Maar wat je ook terughoort in de film, zijn voorgekauwde oneliners over wat Queen zo uniek maakte en feitjes over de minder interessante leden van de band die er vanuit de achterhoede duidelijk ingeschoven moesten worden. Dat levert een paar krukkige scènes op, maar naarmate de film vordert en Rami Malek beter in zijn rol komt als Freddie, wint Bohemian Rhapsody aan kracht en gaat de boel toch nog leven, zeker met de vroege dood van deze superartiest in je achterhoofd. En als dan de finale komt, tijdens Queens optreden op Live Aid, sta je toch nog op de banken.

Vanaf 1 november in de bioscoop

The Old Man & The Gun ***

Iedereen die Forrest Tucker (Robert Redford) ontmoet, zegt hetzelfde: hij is een beleefde, vriendelijke, oude man. Zelfs als hij een bank overvalt, zijn de mensen nog over hem te spreken. Redford heeft al veel personages gespeeld die het niet zo nauw nemen met de wet en ook al is meneer inmiddels 82 jaar oud, hij heeft er nog steeds veel aanstekelijke lol in. We snappen dat Tucker het niet kan laten - evenmin als Redford kan stoppen met acteren, zoals hij wel beweert. Deze rol zit de krasse knar als gegoten en het is jammer dat Tucker zelf (hij bestond echt!) de film niet meer heeft mogen meemaken.

Vanaf 8 november in de bioscoop

Leave No Trace ****

Tom (Thomasin McKenzie) en haar vader Will (Ben Foster) leven in de vrije natuur, maar zijn verre van vrij. Hij is een oorlogsveteraan met een trauma en zij is een tiener met leerplicht. Ze hebben allebei hun redenen om zich te verschuilen, maar het is de vraag hoe lang ze dat volhouden. Regisseur Debra Graniks vorige film Winter’s Bone was de doorbraak van Jennifer Lawrence en Leave No Trace kan datzelfde doen voor McKenzie. Die jonge actrice geeft de sterke Foster stevig tegenspel en weet een scala aan emoties over te brengen met minieme gebaren en blikken, zodat je helemaal met haar meeleeft en voelt.

Vanaf 8 november in de bioscoop

How to Train Your Dragon 3 ***

Na twee filmdelen leven vikingjongen Hiccup en zijn stamgenoten in vrede met de draken. Uiteraard liggen er nog steeds schurken op de loer, die de beesten een paar koppen kleiner willen maken, dus Hiccup en zijn huisdraak Toothless moeten toch weer aan de bak. Dat gaat gepaard met dezelfde ongein en hetzelfde animatieniveau als de vorige films. Het is heel simpel: als je die leuk vond, zul je ook genieten van deze afsluiter, want het niveau is lekker stabiel gebleven.

The Hate U Give *****

De meeste tieners doen in zeker mate al aan ‘code-switching’ en laten thuis een ander gezicht zien dan op school. Voor Starr (Amandla Stenberg) geldt dat nog meer, want zij past zich aan naar gelang ze in haar zwarte wijk loopt of op haar witte school. Ze probeert zo min mogelijk op te vallen maar dat wordt steeds moeilijker naarmate de spanningen tussen die twee werelden oplopen. Het gelijknamige boek van Agie Thomas liet al zien dat het Young Adult-genre ons tot nadenken kan stemmen en dat geldt ook voor deze puike verfilming. Zowel film als stralend middelpunt Stenberg zal niemand onberoerd laten.

Vanaf 24 januari in de bioscoop.

Welcome to Marwen **

Nadat Mark Hogencamp (Steve Carell) genadeloos in elkaar is geslagen, verliest hij een deel van zijn geheugen en motorische functies. Als alternatieve therapie bouwt hij het fictieve plaatsje Marwen, waar zijn alter ego het (als pop) opneemt tegen de nazi’s. Bij dat laatste leeft de regisseur zich heerlijk uit met special effects en we vermoeden dat dit de hoofdreden was om het waargebeurde verhaal te verfilmen. Dat is mooi gedaan, maar de poppen weten weinig emoties te tonen of op te roepen. Barbie is geëmancipeerder dan haar collega’s hier.

Grappig en ontroerend

Tieners hebben vaak de meest uiteenlopende bijbaantjes, maar dat van Otis (Asa Butterfield) is wel erg origineel. Hij gebruikt de kennis van zijn moeder, de brutale sekstherapeut Jean (Gillian Anderson), om zijn medeleerlingen te helpen met allerlei geestelijke en lichamelijke problemen. Daarnaast heeft hij zelf natuurlijk ook de nodige sores die zowel voor drama als humor zorgen.

De nieuwe Netflix-serie Sex Education doet denken aan Amerikaanse tienerfilms, maar dan met minder gêne rond de menselijke lichaamsvormen en -functies. Het resultaat is, met dank aan de leuke cast, grappig en ontroerend tegelijk. De serie is nostalgisch voor wie terugblikt op zijn eigen jeugd en educatief voor wie daar nog middenin zit.

Sex Education staat vanaf vandaag op Netflix.