Bohemian Rhapsody ***

Bohemian Rhapsody is het officiële, door de band goedgekeurde verhaal van Queen en z’n zanger Freddie Mercury en dat heeft zo z’n voor- en nadelen. Een onmisbare is de muziek: met het ene na het andere onverwoestbare nummer is de soundtrack het granieten fundament van de film, die meer dan wat dan ook de emotionele knoppen beroert. Maar wat je ook terughoort in de film, zijn voorgekauwde oneliners over wat Queen zo uniek maakte en feitjes over de minder interessante leden van de band die er vanuit de achterhoede duidelijk ingeschoven moesten worden. Dat levert een paar krukkige scènes op, maar naarmate de film vordert en Rami Malek beter in zijn rol komt als Freddie, wint Bohemian Rhapsody aan kracht en gaat de boel toch nog leven, zeker met de vroege dood van deze superartiest in je achterhoofd. En als dan de finale komt, tijdens Queens optreden op Live Aid, sta je toch nog op de banken.

Vanaf 1 november in de bioscoop

The Old Man & The Gun ***

Iedereen die Forrest Tucker (Robert Redford) ontmoet, zegt hetzelfde: hij is een beleefde, vriendelijke, oude man. Zelfs als hij een bank overvalt, zijn de mensen nog over hem te spreken. Redford heeft al veel personages gespeeld die het niet zo nauw nemen met de wet en ook al is meneer inmiddels 82 jaar oud, hij heeft er nog steeds veel aanstekelijke lol in. We snappen dat Tucker het niet kan laten - evenmin als Redford kan stoppen met acteren, zoals hij wel beweert. Deze rol zit de krasse knar als gegoten en het is jammer dat Tucker zelf (hij bestond echt!) de film niet meer heeft mogen meemaken.

Vanaf 8 november in de bioscoop

Leave No Trace ****

Tom (Thomasin McKenzie) en haar vader Will (Ben Foster) leven in de vrije natuur, maar zijn verre van vrij. Hij is een oorlogsveteraan met een trauma en zij is een tiener met leerplicht. Ze hebben allebei hun redenen om zich te verschuilen, maar het is de vraag hoe lang ze dat volhouden. Regisseur Debra Graniks vorige film Winter’s Bone was de doorbraak van Jennifer Lawrence en Leave No Trace kan datzelfde doen voor McKenzie. Die jonge actrice geeft de sterke Foster stevig tegenspel en weet een scala aan emoties over te brengen met minieme gebaren en blikken, zodat je helemaal met haar meeleeft en voelt.

Vanaf 8 november in de bioscoop

Halloween ****

Het is een bewijs van de killerkwaliteiten van Michael Myers dat deze Halloween na slappe sequels en een mislukte remake, nog steeds zoveel verwachtingen wekt bij liefhebbers. Dat enthousiasme wordt beloond met een stevige slasher, die zonder overspannen drang om te scoren met schrikeffecten lekker z’n werk doet. We pakken de draad op veertig jaar na het slot van het origineel: Michael Myers heeft al die tijd zwijgend doorgebracht in de bak en Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), de vrouw die zorgde dat hij daar belandde, heeft nogal wat mentale schade opgelopen door alles wat er gebeurd is. Maar ze is wel voorbereid op het ergste. En dat is nodig ook.

Vanaf 1 november in de bios

Life Itself ***

We volgen in dit drama een echtpaar in New York en een stel in Spanje en het zal niemand verbazen dat die vier iets met elkaar te maken hebben. Of dat die band doorwerkt in de volgende generatie. Want dit soort films hebben we vaker gezien en ook al lijkt deze er in het begin een originele draai aan te geven; uiteindelijk blijft het daarbij. Dat zal fans van de serie This Is Us (van dezelfde maker) niet deren, want ook hier weet Dan Fogelman er weer wat leuks van te maken. Geholpen door de aangename acteurs - en per verhaallijntje een aangename tijdsduur - hapt het toch lekker weg.

The Sisters Brothers ***

Broers Eli (John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) zijn verschillend genoeg om continu op elkaar te vitten, maar broers genoeg om toch niet zonder elkaar te kunnen. Het scheelt dat ze dezelfde job hebben: ze sporen mensen op voor de gouverneur (Ruther Hauer!) en laten die dan verdwijnen. Door de regie van de Franse Jacques Audiard (Un Prophète) is deze western net iets anders dan zijn Amerikaanse collega’s. Hij is echter niet minder onderhoudend, want er zit van alles in: humor, drama, actie, weidse landschappen en galopperende paarden. Alleen de romantiek - en daarmee de vrouwen - komt er als vanouds bekaaid vanaf.