Bad Times at the El Royale ****

Vier vreemden nemen hun intrek in het afgelegen hotel El Royale. Het enige speciale aan die locatie: het ligt op de staatsgrens tussen Californië en Nevada. Verder lijkt het niets bijzonders te zijn... Ja, ja... De film begint nogal traag en dat is maar goed ook, want zodra dit verhaal in de versnelling wordt gegooid, krijg je geen rust meer. Het is op een heel fijne manier compleet gestoord. Als je Cabin in the Woods kent: dit is de nieuwste film van die regisseur. Als je zijn werk nog niet kent: hou het nog even zo, want hoe minder je over deze film weet, hoe leuker het is. Een handjevol acteurs leeft zich heerlijk uit in stemmige retro-decors die uiterst precies en effectief in beeld zijn gebracht. Jeff Bridges doet zijn ding, Dakota Johnson laat zien meer te kunnen zijn dan meneer Greys speeltje en zangeres Cynthia Erivo maakt een spetterend acteerdebuut, waarin ook haar zangtalent perfect wordt benut.

Vanaf 11 oktober in de bioscoop

Smallfoot ***

Dankzij deze muzikale animatiefilm weten we het dan eindelijk: de verschrikkelijke sneeuwman bestaat echt en hij is helemaal niet zo verschrikkelijk. Hij heet Migo en maakt deel uit van een vrolijke gemeenschap van yeti’s die ongestoord leven op de top van een berg, verstopt boven de wolken. Dat verandert als Migo op een dag een ‘smallfoot’ – een mens dus – tegenkomt: een wezen dat volgens de strenge yeti-leer niet bestaat. Om te bewijzen dat hij niet gek is, gaat hij er meer zoeken. Er zijn hele krampachtige scenario-toeren voor nodig om de plot op dit punt te krijgen, maar de manier waarop de folklore rondom de yeti’s wordt gebruikt in het verhaal dat volgt, is leuk bedacht. De liedjes voegen weinig toe en de slapstick is wat overspannen, maar dat doet dit sympathieke filmpje niet veel kwaad.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/hQzevXcq-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/hQzevXcq-720.jpg"
>

Venom ***

Inmiddels hebben we genoeg films gezien om te weten dat het gevaarlijk is om buitenaardse wezens mee terug te nemen naar de aarde. Zeker als die reis wordt gefinancierd door een veel te rijke vent (Riz Ahmed), die meer interesse heeft in wetenschap dan in mensenlevens. Journalist Eddie Brock (Tom Hardy) komt daar hardhandig achter - al had het harder gekund. Want de favoriete hobby van het monster Venom is mensen de kop afbijten en hun zachte onderdelen verorberen. Dat gebeurt echter buiten beeld, omdat de film geschikt moest zijn voor 12 jaar en ouder. Zodoende zit er ook de nodige humor in de problemen die Eddie met Venom te stellen krijgt. Hoewel het daardoor vlees noch vis is, blijft het een smakelijk hapje, net als Hardy zelf.

data-video-jw-uri ="//content.jwplatform.com/videos/YbiaJmwZ-QT8G2ERg.mp4"
data-preview-jw-uri ="//cdn.jwplayer.com/thumbs/YbiaJmwZ-720.jpg"
>