Alpha ***

Eén blik op de fris gewassen haren en modieus gecoupeerde kleding van het prehistorische jagersvolk waarbij het verhaal van deze film begint en je weet dat je Alpha niet serieus hoeft te nemen als historisch correct document. Dat zou ook wel veel gevraagd zijn voor een jeugdvriendelijk verhaal in de categorie 'een jongen en zijn hond'. Zijn wolf, om precies te zijn. Keda (Kodi Smit-McPhee) wordt voor dood achtergelaten na een mislukte jachtpartij. Hij sluit vriendschap met een wolf en samen proberen ze weer thuis te komen. Of dat lukt, wordt nooit echt spannend, maar de band tussen mens en dier wordt mooi verbeeld.

Vanaf 30 augustus in de bios

BlacKkKlansman ****

Spike Lee, de man achter Do the Right Thing, Jungle Fever en Malcolm X was de laatste jaren druk met documentaires, clips en korte films, maar in de bioscoop misten we hem. Gelukkig maakt hij dat goed met BlacKkKlansman, een film die het activisme van zijn vroege werk soepeltjes combineert met het afgemeten vakwerk dat hij liet zien met zijn commerciëlere films, zoals 25th Hour en Inside Man. Het waar gebeurde verhaal van een donkere agent die in de jaren zeventig – met hulp van een blanke collega – undercover ging in de Amerikaanse white power-beweging de Ku Klux Klan is op zichzelf al opmerkelijk. Maar het sterke van de film is hoe de historische gebeurtenissen de gruwelijke realiteit uit het nieuws van nu weergeven, soms een-op-een.

Vanaf 30 augustus in de bios

Searching ****

David Kim (John Cho) maakt de grootste angst van een ouder mee: een verdwenen kind. We volgen de steeds wanhopigere zoektocht naar zijn tienerdochter via de schermen van de verschillende communicatie-middelen die ze heeft gebruikt. Dat lijkt een filmtrucje maar het went snel en past uitstekend bij het onderwerp. Het verhaal wordt ook spannend verteld; we puzzelen en hopen met David mee. John Cho is vooral bekend van de Harold and Kumar-comedy’s en de Star Trek-films maar laat hier zien ook een heel filmdrama op zijn schouders te kunnen dragen.

Vanaf 6 september in de bios