De filmrecensies van deze week
Aladdin 2019

Aladdin ***

De arme Aladdin (Mena Massoud) en zijn aapje Abu stelen om te overleven - tot ze een magische lamp met bijbehorende geest (Will Smith) buitmaken. In 1992 ging iedereen plat voor het getekende origineel en het is de vraag of dat opnieuw gebeurt. De liedjes zijn onverwoestbaar en er is duidelijk een bak geld tegenaan gesmeten. Daar staat tegenover dat Smith ’t  vooral leuk doet als hij zichzelf kan zijn, maar we krijgen vooral een uit de computer getrokken versie voorgeschoteld die heel wat minder filmgeniek is. De kleuren, de liedjes en het spektakel spetteren echter van het doek dus de kids zullen het best vinden.

Rocketman ****

Na vijftig (!) jaar in de muziekwereld en Oscar-succes in de filmwereld (The Lion King) werd het hoog tijd dat Elton John zijn eigen biopic kreeg. Uiteraard zit die tjokvol muziek, die bovendien creatief in zijn levensverhaal is verwerkt. Niet alleen om de boel op te leuken, ook om via de teksten iets te zeggen over die vent en zijn gevoelens. Want van jongs af aan ging er nogal wat in hem om, wat z’n weerslag vond in alles wat hij deed. De minder fijne kantjes van Eltons leven zijn niet weggepoetst, wat de film des te sterker maakt. Het helpt ook dat hoofdrolspeler Taron Egerton alles zelf zingt en daarmee nog verder in Eltons huid kruipt.

Tolkien ***

Monstersuccessen waren de boekverfilmingen The Hobbit en The Lord of the Rings van regisseur Peter Jackson. Maar wie was nou precies de geestelijk vader van deze meeslepende fantasy-avonturen? Dat antwoord krijg je in Tolkien, een biografisch drama dat het leven van de taalkundige, theoloog en schrijver volgt. Op de King Edward School drinkt hij thee met zijn beste klasgenootjes, de latere fellowship. Met Edith Bratt, z’n jeugdliefde, verzint hij een fantasietaal die het Elvish zal worden. En tijdens WOI vormt een Duitse vlammenwerper de inspiratie voor de vuurspuwende draak Smaug. Zo is Tolkien een soms wat stroperig, maar vooral intrigerend kijkje in het brein van een geniale geest.

Vanaf 6 juni in de bioscoop.