Waldemar Torentstra en Lies Visschedijk in Singel 39

Singel 39 ***

En door ijlt de romcom-koorts waaraan de Nederlandse film al jaren lijdt. Nieuwste telg binnen het genre is Singel 39 waarin alles draait om Monique, een alleenstaande hartchirurg met kinderwens. Zij ziet dan ook kansen als zij haar leegstaande benedengarage weet te verhuren aan de knappe kunstenaar Max. Maar dan blijkt haar nieuwe buurman gay te zijn. Wat nu? Wat volgt is een onderhoudende zwijmelcomedy over modern co-ouderschap: soms origineel en grappig, dan weer cliché en flauw. Waldemar Torenstra is leuk als ruimdenkende homo die tegelijk een fanatiek supporter is van ADO Den Haag. Na de films en series over Soof moet Lies Visschedijk intussen gaan oppassen voor typecasting als ongelukkige kluns in de liefde.

Wild Rose ****

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar er bestaat blijkbaar een bloeiende countrymuziekscene in Glasgow. De Schotse zangeres Rose (Jessie Buckley) heeft haar hart eraan verpand en droomt van een carrière in Nashville. Ondertussen probeert de realiteit tot haar door te dringen in de persoon van haar twee kleine kinderen en haar moeder Marion (Julie Walters). Het zegt veel over het acteertalent van Buckley (ook al zo goed in Beast) dat je helemaal meeleeft met wat toch een vrij onsympathieke tante is. Zelfs de muziek is goed te doen - ook voor wie geen countryfan is.

Vanaf 16 mei in de bioscoop.

Three Identical Strangers ****

Stel je voor dat je op je negentiende ontdekt dat je een identieke tweelingbroer hebt. En er dan achter komt dat er ook nog een derde is! Dat is slechts het begin van de dingen die gebeuren in de documentaire Three Identical Strangers en die we makkelijk kunnen rangschikken onder het kopje 'ongelooflijk maar waar'. Regisseur Tim Wardle gebruikt zowel interviews als nagespeelde scènes en archiefmateriaal om een spannend verhaal te vertellen. Deze onverwachte bioscoophit kijkt lekker weg als een soort detective waarin we steeds een stapje dichter bij de waarheid komen.

Vanaf 16 mei in de bioscoop.