Detective Pikachu

Pokémon Detective Pikachu ***

Mensen die weten dat Pikachu klein en geel is en verder niet veel meer, hebben misschien het idee dat Pokémon net zo dood is als de Furby, maar niets is minder waar. Met animatiefilms, Nintendo-games en verzamelkaartjes is het fenomeen nog springlevend, maar een grote speelfilm was er nog niet. Dankzij het succes van de mobiele game Pokémon Go kwam het groene licht daarvoor toch nog. Het resultaat is een mix van toegankelijk Hollywood-amusement en de onnavolgbare folklore van Pokémon: prima te verteren voor leken, maar extra leuk voor de liefhebbers, al was het maar vanwege het spotten van de ongeveer zestig verschillende kleurige wezens die in de film zitten. Het is wel even wennen aan de onophoudelijk babbelende Pikachu, want het verhaal gaat over een jongen die hem als enige kan horen praten. De vader van de tiener is verdwenen en nu gaat het duo hem opsporen.

Red Joan ***

Als de film begint met een aardige oude dame die wordt gearresteerd en die dame wordt gespeeld door Judi Dench, dan weet je dat er meer aan de hand is. En inderdaad: in een terugblik krijgen we deze Joan Stanley als jonge studente te zien in de persoon van de snoezige Sophie Cookson. Wat ze allemaal uitvreet, is niet zo onschuldig. Het wreekt zich een beetje dat de regisseur normaal in het theater werkt en zijn film (daardoor?) een wat toneelmatige aanpak heeft gekregen. Het op feiten gebaseerde verhaal is heel keurig en degelijk verfilmd, zonder dat het echt ergens gaat leven.

Shadow ***

De vrede tussen de koninkrijken Pei en Jing wordt verstoord als Peis bevelhebber een oorlog uitlokt. Maar wie is die vent eigenlijk? Want veel hoge pieten hebben ‘shadows’, stand-ins die in het geheim hun plaats innemen. Laat het maar aan regisseur Zhang Yimou over om een actiefilm tot kunst te verheffen. Dat zorgt voor prachtige plaatjes, die verwijzen naar yin en yang, middels kalligrafie en vele tinten grijs. Het helaas vrij traag vertelde verhaal zit vol intriges, gevechten en paraplu-wapens (!) waar menig Brit stikjaloers op zal zijn.

Vanaf 16 mei in de bioscoop.