Vince Vaughn and Mel Gibson with guns in Dragged Across Concrete

Dragged Across Concrete ****

Met twee van de meest verstokte republikeinen van Hollywood in de hoofdrollen beloofde deze misdaadfilm nooit erg tactvol te worden, maar de belangrijkste aanwijzing in die richting blijft toch wel dat hij nota bene Dragged Across Concrete heet. En hoewel hij niet zo schedelkrakend hard is als zijn vorige films Bone Tomahawk en Brawl in Cell Block 99, doet ook regisseur S. Craig Zahler een stevige duit in het zakje. Maar het fascinerende van deze film is de mix van die rechts conservatieve retoriek en dat brute geweld met een sereen soort rust en welbespraakte personages. Die ongewone combinatie van elementen maakt dit een duidelijk geval van je houdt ervan of helemaal niet. Mel Gibson en Vince Vaughn spelen geschorste agenten die uit woede dan maar een drugsdealer gaan beroven, wat eindigt in een denderende confrontatie.

Vanaf 2 mei in de bioscoop.

Greta ***

Deze thriller laat zien dat de betiteling ‘ouderwets’ niet per se een negatieve aanbeveling hoeft te zijn. Chloë Grace Moretz speelt een vriendelijke tiener die in de metro een tas vindt en die terugbrengt naar de eigenaar, de oudere dame Greta (Isabelle Huppert). De twee kunnen het goed vinden en raken bevriend, maar langzaam wordt duidelijk dat Greta niet helemaal spoort. Dat klinkt precies als zo’n film uit de nineties à la Single White Female of The Hand That Rocks the Cradle en dat is het ook: een ouderwetse psycho-thriller. Leuk voor zolang hij duurt, maar niks om lang aan terug te denken.

Vanaf 2 mei in de bioscoop.

Hotel Mumbai **

Op 26 november 2008 wordt de stad Mumbai opgeschrikt door een aantal aanslagen, waarvan eentje in het deftige Taj Mahal Palace Hotel. Een groep zwaar bewapende terroristen opent het vuur op de honderden gasten en personeelsleden die als ratten in de val zitten. Er worden zoveel mensen lukraak neergemaaid dat je soms het gevoel hebt naar een sensatiebeluste videogame te kijken in plaats van een integer filmdrama, wat nog eens wordt versterkt door de mooi uitgelichte beelden van brandende gebouwen. Het zijn uiteindelijk de acteurs, die van hun personages echte mensen maken, die ons ontroeren. De film zelf laat ons koud.

Vanaf 2 mei in de bioscoop.