Captain Marvel ****

Met de royale hoeveelheid Marvel-films die we over ons heen krijgen, ligt het gevaar op de loer om cynisch te worden over ‘de zoveelste’. Met die bril op zou je Captain Marvel kunnen zien als een verplicht nummertje om Avengers: Infinity War en het komende Endgame aan elkaar te plakken. Maar het mooie van de makers van de beste superheldenfilms van het moment is dat ze hun werk nooit op die manier benaderen. Ze hebben hun best gedaan om van Captain Marvel een feest voor de fans te maken én een eigen gezicht te geven. Dat is uitstekend gelukt, vooral dankzij de setting in de jaren negentig. Veers (Brie Larson) is een superkrachtige strijder die aan de kant van een oppermachtig ruimtevolk meevecht tegen een minder frisse soort. Maar als ze per ongeluk op aarde belandt, krijgt ze meer en meer flashbacks naar haar vroegere leven daar. De film zit vol verwijzingen naar ouder actiewerk, vooral als Nick Fury (Samuel L. Jackson) nog zonder ooglapje op het toneel verschijnt: dan wordt Captain Marvel een echte nineties buddy movie.

The Hummingbird Project **

Neefjes Vincent (Jesse Eisenberg) en Anton (Alexander Skarsgård) denken snel rijk te kunnen worden met een origineel plan: ze willen een glasvezelkabel van Kansas naar New Jersey trekken om één milliseconde sneller de beursgegevens binnen te krijgen. Het klinkt simpel en dat is het natuurlijk voor geen meter. Gezien de acteurs en het verhaal had dit best leuk kunnen worden, maar het is nogal saai en er had makkelijk een half uur uit gekund. Eisenberg doet zijn standaard Joodse zenuwpees en Skarsgård verschuilt zich achter een uilenbril en een half kaalgeschoren hoofd. Salma Hayeks pogingen om er als hun baas nog wat latina-pit in te stoppen, baten ook niet. Hoewel het een waargebeurd verhaal lijkt te zijn, is dat niet het geval, zodat er geen reden was om er niet iets beters/leukers van te maken.

Vanaf 21 maart in de bioscoop.

Arctic ***

Een interessante film maken over een man alleen is niet eenvoudig, maar wel aantrekkelijk. Je kunt er als makers namelijk al je cinematische talenten in kwijt. Een verhaal vertellen in bijna alleen beelden, puurder wordt het niet! Zeker als je dat doet in een ruig poollandschap met een acteur als Mads Mikkelsen als baken in de storm. Hij speelt een piloot die al een tijdje terug is neergestort op de Noordpool en eigenlijk best goed weet te overleven. Maar kans op redding is minimaal, dus het is zowat een wonder dat er op een dag toch een helikopter komt aangevlogen. Die daarna voor zijn neus neerstort… Arctic is een prachtig ogende, indrukwekkende one man show met een paar flink spannende scènes. Maar door het tempo en de stilte niet een film voor iedereen.