John Wick 3: Parabellum ***

Toen Keanu Reeves vijf jaar geleden op de proppen kwam met John Wick, had niemand kunnen vermoeden dat het zijn wederopstanding als actieheld zou worden. Het was dan ook niet de zoveelste film over een huurmoordenaar op wraaktocht: Reeves’ stijl en klasse en de bikkelharde maar ook frivole actieregie maakten er echt wat bijzonders van. Nu we toe zijn aan deel 3, begint de sjeu er een beetje af te gaan. De vorige films hebben de lat hoog gelegd en daar komt de derde John Wick op zijn mindere momenten niet overheen. De dodelijkste man van het westelijk halfrond wordt door zo’n beetje iedereen opgejaagd, want er staat een prijs van 14 miljoen op zijn hoofd. Maar hij heeft een idee om onder dit doodvonnis uit te komen. De plot zit vol valse lucht en niet elk gevecht komt goed uit de verf, maar voor de actiefan valt er nog steeds zat te genieten.

The Hustle ****

De beetje ordinaire Penny (Rebel Wilson) denkt dat ze lekker bezig is door goedgelovige mannen voor een paar honderd dollar op te lichten. Als ze echter haar deftige concullega Josephine (Anne Hathaway) ontmoet, blijkt dat ze veel groter moet denken en daarmee miljoenen kan binnenhalen. Alleen heeft Josephine geen trek om Penny te leren hoe dat moet... Het gevolg is een duel waarbij de dames proberen zowel de mannen als elkaar te slim af te zijn. De film is een strakke anderhalf uur, zodat de vaart er goed in blijft. We vragen ons af waarom niet meer films dat doen. Zo heb je tenminste een leuke film en genoeg tijd over om er na afloop in de kroeg over door te bomen.

Then Came You ***

Ook voor Maisie Williams is er een leven na Game of Thrones. Na de rol van Arya Stark speelt de actrice in Then Came You de doodzieke Skye. Ze raakt bevriend met Calvin, een hypochondrische luchthavenmedewerker met wie ze haar ‘to-die-list’ begint af te werken. “Maar naar Disneyland ga ik niet, want daar lopen duizenden terminale kinderen en val ik niet op.” Resultaat is een aandoenlijk drama over leven, liefde en sterven dat sterk doet denken aan die andere tranentrekker over kanker: The Fault in Our Stars. Maisie Williams is leuk als de levenslustige Skye, die door te grappen over haar ziekte de film luchtig houdt.

Vanaf 30 me in de bioscoop.