Is de Netflix-film echt zo eng?

Met de horrorfilm Bird Box heeft Netflix een hit te pakken. Volgens de on-demand service hebben al 45 miljoen abonnees de film gekeken! Is de nieuwste van Sandra Bullock de moeite waard? Wij zochten het voor je uit.

Mysterieuze monsters

De mensheid is ten prooi gevallen aan een invasie van onzichtbare wezens die hun slachtoffers tot zelfmoord drijven. Eén glimp van deze mysterieuze monsters is genoeg om je van het leven te beroven. De enige manier om je te beschermen is door een blinddoek te dragen. Maar blind navigeren door een postapocalyptische wereld valt niet mee. Daar komt Mallorie ook achter. Zij heeft haar hoop gevestigd op een afgelegen nederzetting die buiten bereik lijkt te liggen van de monsters. Maar om daar te komen, zullen zij en haar twee jonge kinderen geblinddoekt een woeste rivier moeten oversteken.

Veelbelovend startschot

Bird Box begint bij de eerste stappen van de erbarmelijke trip van het drietal. In flashbacks wordt verteld hoe het zover heeft kunnen komen. Malorie lijkt de dreiging aanvankelijk niet serieus te nemen, maar daar komt snel verandering wanneer de pleuris uitbreekt als ze hoogzwanger een ziekenhuis bezoekt. Eén van de patiënten pleegt op gruwelijke wijze zelfmoord en het duurt niet lang voordat anderen haar voorbeeld volgen. De blinde paniek en totale chaos die daarop volgen vormen een veelbelovend startschot voor een lekker intense griezelfilm.

Spannende momenten

Helaas weet Bird Box die spanning niet lang vast te houden. De film duurt ruim twee uur en veel van die tijd wordt besteed aan uitleggerige flashbacks en de introductie van niet al te interessante personages. Best jammer, want zolang de film zich focust op Mallorie’s strijd om te overleven valt er een hoop te genieten. Zo is er een bloedstollende scène waarin zij en haar reisgenoten letterlijk blind moeten vertrouwen op het navigatiesysteem van een afgeplakte auto. En ook de tocht over de rivier, die de rode draad vormt van de film, staat garant voor spannende momenten.

De grote troef

Maar laten we ons niet te veel blindstaren op de minpunten. De grootste troef hebben we namelijk nog niet eens genoemd: een hoofdrol voor de altijd betrouwbare Sandra Bullock. Iedere keer als we haar zien, vragen we ons af waarom ze niet in veel (en veel) meer films zit. En Bird Box is geen uitzondering! Ook hier is de Oscar-winnares afwisselend charmant, stoer, grappig, ontroerend en altijd overtuigend. Deze horrorfilm is bij vlagen een lange zit, maar Bullock sleept je moeiteloos door de mindere momenten heen. Ondanks dat Bird Box geen hoogvlieger is, is het dan ook best een toffe toevoeging aan de Netflix-catalogus!

Bird Box staat nu op Netflix.

How to Train Your Dragon 3 ***

Na twee filmdelen leven vikingjongen Hiccup en zijn stamgenoten in vrede met de draken. Uiteraard liggen er nog steeds schurken op de loer, die de beesten een paar koppen kleiner willen maken, dus Hiccup en zijn huisdraak Toothless moeten toch weer aan de bak. Dat gaat gepaard met dezelfde ongein en hetzelfde animatieniveau als de vorige films. Het is heel simpel: als je die leuk vond, zul je ook genieten van deze afsluiter, want het niveau is lekker stabiel gebleven.

The Hate U Give *****

De meeste tieners doen in zeker mate al aan ‘code-switching’ en laten thuis een ander gezicht zien dan op school. Voor Starr (Amandla Stenberg) geldt dat nog meer, want zij past zich aan naar gelang ze in haar zwarte wijk loopt of op haar witte school. Ze probeert zo min mogelijk op te vallen maar dat wordt steeds moeilijker naarmate de spanningen tussen die twee werelden oplopen. Het gelijknamige boek van Agie Thomas liet al zien dat het Young Adult-genre ons tot nadenken kan stemmen en dat geldt ook voor deze puike verfilming. Zowel film als stralend middelpunt Stenberg zal niemand onberoerd laten.

Vanaf 24 januari in de bioscoop.

Welcome to Marwen **

Nadat Mark Hogencamp (Steve Carell) genadeloos in elkaar is geslagen, verliest hij een deel van zijn geheugen en motorische functies. Als alternatieve therapie bouwt hij het fictieve plaatsje Marwen, waar zijn alter ego het (als pop) opneemt tegen de nazi’s. Bij dat laatste leeft de regisseur zich heerlijk uit met special effects en we vermoeden dat dit de hoofdreden was om het waargebeurde verhaal te verfilmen. Dat is mooi gedaan, maar de poppen weten weinig emoties te tonen of op te roepen. Barbie is geëmancipeerder dan haar collega’s hier.

Grappig en ontroerend

Tieners hebben vaak de meest uiteenlopende bijbaantjes, maar dat van Otis (Asa Butterfield) is wel erg origineel. Hij gebruikt de kennis van zijn moeder, de brutale sekstherapeut Jean (Gillian Anderson), om zijn medeleerlingen te helpen met allerlei geestelijke en lichamelijke problemen. Daarnaast heeft hij zelf natuurlijk ook de nodige sores die zowel voor drama als humor zorgen.

De nieuwe Netflix-serie Sex Education doet denken aan Amerikaanse tienerfilms, maar dan met minder gêne rond de menselijke lichaamsvormen en -functies. Het resultaat is, met dank aan de leuke cast, grappig en ontroerend tegelijk. De serie is nostalgisch voor wie terugblikt op zijn eigen jeugd en educatief voor wie daar nog middenin zit.

Sex Education staat vanaf vandaag op Netflix.