Is de Netflix-film echt zo eng?

Met de horrorfilm Bird Box heeft Netflix een hit te pakken. Volgens de on-demand service hebben al 45 miljoen abonnees de film gekeken! Is de nieuwste van Sandra Bullock de moeite waard? Wij zochten het voor je uit.

Mysterieuze monsters

De mensheid is ten prooi gevallen aan een invasie van onzichtbare wezens die hun slachtoffers tot zelfmoord drijven. Eén glimp van deze mysterieuze monsters is genoeg om je van het leven te beroven. De enige manier om je te beschermen is door een blinddoek te dragen. Maar blind navigeren door een postapocalyptische wereld valt niet mee. Daar komt Mallorie ook achter. Zij heeft haar hoop gevestigd op een afgelegen nederzetting die buiten bereik lijkt te liggen van de monsters. Maar om daar te komen, zullen zij en haar twee jonge kinderen geblinddoekt een woeste rivier moeten oversteken.

Veelbelovend startschot

Bird Box begint bij de eerste stappen van de erbarmelijke trip van het drietal. In flashbacks wordt verteld hoe het zover heeft kunnen komen. Malorie lijkt de dreiging aanvankelijk niet serieus te nemen, maar daar komt snel verandering wanneer de pleuris uitbreekt als ze hoogzwanger een ziekenhuis bezoekt. Eén van de patiënten pleegt op gruwelijke wijze zelfmoord en het duurt niet lang voordat anderen haar voorbeeld volgen. De blinde paniek en totale chaos die daarop volgen vormen een veelbelovend startschot voor een lekker intense griezelfilm.

Spannende momenten

Helaas weet Bird Box die spanning niet lang vast te houden. De film duurt ruim twee uur en veel van die tijd wordt besteed aan uitleggerige flashbacks en de introductie van niet al te interessante personages. Best jammer, want zolang de film zich focust op Mallorie’s strijd om te overleven valt er een hoop te genieten. Zo is er een bloedstollende scène waarin zij en haar reisgenoten letterlijk blind moeten vertrouwen op het navigatiesysteem van een afgeplakte auto. En ook de tocht over de rivier, die de rode draad vormt van de film, staat garant voor spannende momenten.

De grote troef

Maar laten we ons niet te veel blindstaren op de minpunten. De grootste troef hebben we namelijk nog niet eens genoemd: een hoofdrol voor de altijd betrouwbare Sandra Bullock. Iedere keer als we haar zien, vragen we ons af waarom ze niet in veel (en veel) meer films zit. En Bird Box is geen uitzondering! Ook hier is de Oscar-winnares afwisselend charmant, stoer, grappig, ontroerend en altijd overtuigend. Deze horrorfilm is bij vlagen een lange zit, maar Bullock sleept je moeiteloos door de mindere momenten heen. Ondanks dat Bird Box geen hoogvlieger is, is het dan ook best een toffe toevoeging aan de Netflix-catalogus!

Bird Box staat nu op Netflix.