The Aftermath ***

In liefde en oorlog is alles geoorloofd. Dat is zeker het geval in het romantische drama The Aftermath. Duitsland, 1945. Officiersvrouw Rachael Morgan arriveert in Hamburg waar haar man de wederopbouw leidt. Als ze haar nieuwe onderkomen moet delen met oorspronkelijke bewoner Stefan Lubert, ontstaat er binnen het landhuis een geladen sfeer. Deze boekverfilming (van Rhidian Brooks’ roman uit 2014) ontrolt zich vervolgens als een acceptabel historisch melodrama waarin vijandbeelden, gezinsgeheimen en opgekropte passie over elkaar heen tuimelen. Alleen hadden Keira Knightley en Alexander Skarsgård wel wat meer peper in hun kont kunnen gebruiken. Nu lijkt hun stomende affaire vooral op een vlugge vakantieliefde.

Vanaf 28 maart in de bioscoop.

What Men Want **

Met haar pedante gedrag past Ali (Taraji P. Henson) best goed in het agentschap voor sporters waar ze werkt als enige vrouw. Maar het glazen plafond zit haar lelijk in de weg. Dat verandert als ze haar hoofd stoot en opeens kan horen wat mannen denken. Het idee om de grap van de oude Mel Gibson-romcom What Women Want om te draaien is leuk, maar de makers van deze nieuwe versie hadden helaas weinig vertrouwen in dit concept. Dus bedachten ze er ook een heleboel seksgrappen bij, die vaker dan niet doodslaan. Aan de cast onder leiding van de expressieve Henson ligt het niet, maar ze hadden iets beters verdiend om mee te werken.

Us ***

Het is geweldig om met je regiedebuut binnengehaald te worden als een vernieuwende stem in het horrorgenre, maar het schept wel een boel verwachtingen voor film nummer twee. En helaas: Jordan Peele’s Us kan ze niet helemaal aan. Net als bij Get Out heeft hij weer een beklemmend idee uitgebroed: een gezin op vakantie wordt opeens geconfronteerd met hun dubbelgangers. Moordlustig zijn ze ook nog, dus dat maakt het extra gruwelijk om uit te zoeken wat hier in godsnaam aan de hand is. Peel knijpt angstaanjagende scènes uit dit rijpe gegeven, maar als de verklaringen eenmaal komen, wens je dat het allemaal wat vager was gebleven. Je kunt er van alles in lezen over de pijnpunten van Amerika, maar binnen het hier en nu van de film werkt de clou minder goed.