Wegdromen in het Wilde Westen

Droomde je weg bij films als Once Upon a Time in the West en The Good, The Bad and the Ugly? Met de nieuwe game Red Dead Redemption 2 kun je als een ware revolverheld leven in het Wilde Westen.

Arthur Morgan en zijn partner Dutch Van der Linde trekken met hun bende outlaws rovend, vechtend en stelend door het uitgestrekte en wilde hart van Amerika. Nadat een overval compleet misgaat, slaan Morgan en zijn mannen op de vlucht en moeten ze zien te overleven in het Wilde Westen. Dat klinkt als een spannende film maar het gaat over Red Dead Redemption 2, de nieuwste game van Rockstar Games.

Rockstar werd bekend als maker van Grand Theft Auto, een van de meest succesvolle games ooit gemaakt, maar volgens de studio is Red Dead Redemption 2 nog groter en ambitieuzer. Wij mochten de game een paar uurtjes spelen en kunnen niet wachten om verder te verdwalen in deze uitgestrekte wereld, die zo levensecht aanvoelt dat je bijna zou denken dat je echt een cowboy bent.

Wat ons als eerste opvalt is hoe levensecht de wereld is. Je zakt weg in de modder die aan je broek blijft kleven, het bont op de jas van een karakter beweegt subtiel mee met de wind en je revolver glinstert in de zon. Ook voelt de wereld aan alsof er echt in wordt geleefd. Je spreekt mensen aan, je bouwt een band op met je paard en als je goed luistert naar de gesprekken op straat, kom je achter nieuwe hints voor het verhaal en de missies.

Het is ook verfrissend om te zien dat geweld niet altijd de beste oplossing is. Want ook al speel je een schurk, het spel houdt bij hoe eervol je bent. Ga er dus niet zomaar op los schieten en probeer juist mensen te helpen want voor je het weet, helpen zij jou een handje. Een ander belangrijk aspect aan de game is de interactie met de andere bendeleden. Al na een paar minuten rondlopen voelt de groep meer aan als een familie dan een bende criminelen.

We hebben al aardig wat games achter onze kiezen, maar dit is de eerste keer dat we echt het gevoel kregen dat we in een levende wereld rondlopen. Een wereld die op je reageert zonder aan te voelen als een game. Red Dead Redemption 2 geeft je ook extreem veel ruimte om te doen wat je wilt maar het verliest nooit de lol van het spelen uit het oog.

Red Dead Redemption 2 komt uit op 26 oktober en is beschikbaar voor Playstation 4 en Xbox One.

Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.