Wegdromen in het Wilde Westen

Droomde je weg bij films als Once Upon a Time in the West en The Good, The Bad and the Ugly? Met de nieuwe game Red Dead Redemption 2 kun je als een ware revolverheld leven in het Wilde Westen.

Arthur Morgan en zijn partner Dutch Van der Linde trekken met hun bende outlaws rovend, vechtend en stelend door het uitgestrekte en wilde hart van Amerika. Nadat een overval compleet misgaat, slaan Morgan en zijn mannen op de vlucht en moeten ze zien te overleven in het Wilde Westen. Dat klinkt als een spannende film maar het gaat over Red Dead Redemption 2, de nieuwste game van Rockstar Games.

Rockstar werd bekend als maker van Grand Theft Auto, een van de meest succesvolle games ooit gemaakt, maar volgens de studio is Red Dead Redemption 2 nog groter en ambitieuzer. Wij mochten de game een paar uurtjes spelen en kunnen niet wachten om verder te verdwalen in deze uitgestrekte wereld, die zo levensecht aanvoelt dat je bijna zou denken dat je echt een cowboy bent.

Wat ons als eerste opvalt is hoe levensecht de wereld is. Je zakt weg in de modder die aan je broek blijft kleven, het bont op de jas van een karakter beweegt subtiel mee met de wind en je revolver glinstert in de zon. Ook voelt de wereld aan alsof er echt in wordt geleefd. Je spreekt mensen aan, je bouwt een band op met je paard en als je goed luistert naar de gesprekken op straat, kom je achter nieuwe hints voor het verhaal en de missies.

Het is ook verfrissend om te zien dat geweld niet altijd de beste oplossing is. Want ook al speel je een schurk, het spel houdt bij hoe eervol je bent. Ga er dus niet zomaar op los schieten en probeer juist mensen te helpen want voor je het weet, helpen zij jou een handje. Een ander belangrijk aspect aan de game is de interactie met de andere bendeleden. Al na een paar minuten rondlopen voelt de groep meer aan als een familie dan een bende criminelen.

We hebben al aardig wat games achter onze kiezen, maar dit is de eerste keer dat we echt het gevoel kregen dat we in een levende wereld rondlopen. Een wereld die op je reageert zonder aan te voelen als een game. Red Dead Redemption 2 geeft je ook extreem veel ruimte om te doen wat je wilt maar het verliest nooit de lol van het spelen uit het oog.

Red Dead Redemption 2 komt uit op 26 oktober en is beschikbaar voor Playstation 4 en Xbox One.