Dikke kans dat áls je wat gehoord hebt over de nieuwe Netflix-serie Insatiable, dat komt door de petitie die er loopt om ervoor te zorgen dat hij nooit zal worden uitgezonden.

De serie gaat namelijk over een dikkerdje dat na de vakantie vele kilo’s lichter terugkomt op school en wraak neemt op iedereen die haar gepest heeft met haar gewicht. Boze mensen beschuldigen de makers van fatshaming en eisen dat Netflix Insatiable niet gaat toevoegen aan hun aanbod. Misschien een idee om eerst eens te kijken wat de serie hier precies over te melden heeft voordat er geboycot gaat worden, maar dat is slechts onze mening. Op het eerste oog ziet het er in elk geval uit als een lekker venijnig comedy-drama.

Insatiable is vanaf vandaag te zien op Netflix.

Dog Days

De eenvoudige plotjes waaruit deze romcom bestaat, hebben een paar dingen gemeen: ze draaien om liefde, genegenheid én honden. De cast vol acteurs van het type ‘aardig, maar niemands eerste keus’ doet vermoeden dat we hier met een heel middelmatig genrewerkje te maken hebben, maar de waarheid is dat het allemaal reuze meevalt. De kwaliteit van de ineenhakende verhaaltjes over de liefdesproblemen van een stel hondenliefhebbers varieert van suffig tot charmant, maar het gemiddelde niveau is in orde. ***
vanaf 22 augustus in de bios

Under the Silver Lake

It Follows, de doorbraak van regisseur en schrijver David Robert Mitchell, was een gevalletje love it or hate it en met deze opvolger is het niet veel anders. Maar het is wel een heel ander soort film – en een veel leukere wat ons betreft. In de hippe wijk Silver Lake, weergegeven als de hipster-hemel van L.A., beleeft luiwammes Sam (Andrew Garfield) een geweldige date met zijn prachtige buurvrouw (Riley Keough). De volgende dag is ze spoorloos verdwenen en zo begint hij aan een zoektocht die alsmaar bizarder wordt. Als hij niet veel te lang was, hadden we graag een ster extra gegeven aan deze cynische droom-nachtmerrie-comedy-mix, die nog lang in je hoofd blijft hangen. ****
vanaf 9 augustus in de bios

Revenge

Voor een verhaal dat op gang komt dankzij een verkrachting, is Revenge opvallend zoet gekleurd en cartoon-achtig. Maar die combinatie van grimmigheid en speelsheid maakt ‘m nou juist zo interessant. Jen (Matilda Lutz), het vriendinnetje van alfaman Richard (Kevin Janssens), gaat met hem mee voor een weekendje jagen rondom zijn prachtige huis in een afgelegen hoekje van de woestijn. Het gaat mis als hij haar alleen laat met zijn twee jachtmaatjes. Eind van het verhaal: Jen belandt aangerand en zwaargewond in een ravijn. Hoewel: de mannen dénken dat dit het eind is, maar ze neemt grandioos wraak. Genieten als je van bikkelhard houdt. ****
vanaf 23 augustus in de bioscoop

Christopher Robin

Christopher Robin, het jongetje uit de boeken van Winnie de Poeh, bestond echt en was de zoon van schrijver A.A. Milne. In de film Christopher Robinbestaan ook de dieren echt, maar een volwassen Robin (Ewan McGregor) is hen al lang vergeten. Uiteraard geven de dieren hem een geheugenopfrisser en dat is hard nodig - ook omdat de film anders niet geschikt zou zijn voor kinderen. Robin is namelijk een saaie eikel met een dito kantoorbaan. De dieren uit het Honderd Bunderbos zijn prachtig tot leven gewekt en we hadden gewild dat zij meer aandacht hadden gekregen dan die malle mensenwereld. ***
vanaf 9 augustus in de bioscoop

De ondertitel van Piper Kermans bestseller Orange Is the New Black is Mijn Jaar in een Vrouwengevangenis, maar de gelijknamige serie van Netflix houdt ons al veel langer gevangen.

En voorlopig komen we nog niet vrij, want ook het nieuwe, zesde seizoen is weer boeiend. Na de opstand aan het einde van het vorige seizoen worden de vrouwen overgeplaatst naar een nieuwe, zwaarder bewaakte gevangenis. Dat levert een aantal interessante nieuwe gezichten en verhaallijnen op, terwijl we ook de oude bekenden weer wat beter leren kennen. De actrices zijn - net als wij - helemaal vertrouwd met hun personages en dat verhoogt het realisme en onze empathie, want we levenvolop met ze mee.

Zorg dus dat je de tijd hebt om het hele seizoen te bingen, want als je daar eenmaal aan begint, zit je er weer tot het einde aan vast.