Dikke kans dat áls je wat gehoord hebt over de nieuwe Netflix-serie Insatiable, dat komt door de petitie die er loopt om ervoor te zorgen dat hij nooit zal worden uitgezonden.

De serie gaat namelijk over een dikkerdje dat na de vakantie vele kilo’s lichter terugkomt op school en wraak neemt op iedereen die haar gepest heeft met haar gewicht. Boze mensen beschuldigen de makers van fatshaming en eisen dat Netflix Insatiable niet gaat toevoegen aan hun aanbod. Misschien een idee om eerst eens te kijken wat de serie hier precies over te melden heeft voordat er geboycot gaat worden, maar dat is slechts onze mening. Op het eerste oog ziet het er in elk geval uit als een lekker venijnig comedy-drama.

Insatiable is vanaf vandaag te zien op Netflix.

Mile 22 ***

In tijden van crisis zijn er drie opties: diplomatie, oorlog of... Mark Wahlberg. In Mile 22 speelt de acteur James Silva, een elite-agent die een belangrijke informant van de Amerikaanse ambassade in Zuidoost-Azië naar een vliegveld moet brengen. Het is een korte rit van 22 mijl, wat kan er gebeuren? Behoorlijk veel, blijkens de explosieve helletocht vol bommen, granaten en kogelregens die spektakelregisseur Peter Berg vervolgens serveert. Zo kijkt Mile 22 weg als een kruising tussen The Kingdom (ook van Berg) en The Raid. De informant die moet worden afgeleverd, wordt vertolkt door Iko Uwais: de Indonesische Raid-ster die voor deze film zijn eigen gevechten mocht choreograferen.

Vanaf 18 oktober in de bioscoop

First Man ****

Na La La Land werkten Gosling en regisseur Damien Chazelle weer samen in First Man, een film die eigenlijk een jaar te vroeg komt, want volgend jaar is het precies een halve eeuw geleden dat de mens voet op de maan zette. We zien hoe Neil Armstrong (Ryan Gosling) en co zich daar op voorbereiden en hoewel we weten hoe dat afloopt, blijft het verhaal boeien door Neils persoonlijke leven (zijn vrouw en kinderen) erbij te halen. Hoewel de film te lang doorgaat, zijn er gelukkig een aantal vette astronauten-die-door-elkaar-worden-gerammeld-scènes. Ryans onverstoorbare blik mag dan Neils karakter weerspiegelen, je gaat toch meer meeleven met zijn vrouw die heel emotioneel wordt neergezet door Claire Foy - zij van The Crown.

Vanaf 18 oktober in de bios

Hunter Killer ***

De Red October en de U-Boot uit Das Boot zijn inmiddels roestbakken, dus is het tijd voor nieuwe claustrofobische onderzeeër-gevechten met torpedo’s, onderwatermijnen en een benauwde bemanning. Gerard Butler is de baas op een duikboot die via vijandelijke wateren een Russische staatsgreep moet ondermijnen. Dat doet hij met intuïtie, een paar melodramatische speeches én hulp van een gevangen Russische kapitein. Om de kijker ook wat lucht te geven, volgt Hunter Killer nog een groep soldaten die te land de coup probeert te stoppen. Dat geweld is fijn tegenwicht voor de zinderende stiltes onder water.

Netflix is een horrorserie rijker. Onze collega's van Superguide verdiepten zich in The Haunting of Hill House en keken hoe eng deze Netflix Original nou eigenlijk is.

Wanneer Olivia en Henry Crain begin jaren negentig samen met hun vijf kids Steven, Shirley, Theodora, Luke en Nell een zomer lang Hill House betrekken, lijkt alles koek en ei. De pret is echter van erg korte duur: er knaagt een doodenge, paranormale kracht aan dit stulpje die geenszins van plan is de familie met rust te laten. Dertig jaar later wordt dit nogmaals op een pijnlijke manier duidelijk: wat er zich afspeelde in het huis staat aan de basis van alle ellende.

Iedere aflevering is een andere Crain lijdend voorwerp, te beginnen met een volwassen Steven (onze eigen Michiel Huisman). Indrukwekkende montage en prachtige beelden schommelen ons moeiteloos heen en weer tussen het heden en verleden, waardoor het verhaal als een slimme puzzel in elkaar valt. Dat paranormale gespuis voorziet ons (en de Craintjes) niet alleen van hartverzakkingen. Horrorclichés zijn er, maar in plaats van de kijker te bombarderen met ordinaire schrikmomenten, zet regisseur Mike Flanagan ze vakkundig in om de emoties en acties van zijn personages kracht bij te zetten.

Om eerlijk te zijn, het zijn ook deze scènes die soms iets te makkelijk met onze emoties sjoemelen. Een treurig liedje inzetten voelt bij een serie van dit kaliber als een makkelijk trucje. Daarnaast is niet iedereen in de cast even sterk. Zeker de stukken waarin een langere tijd onafgebroken geacteerd wordt, zijn voor sommige acteurs een opgave. Maar goed, het is ze vergeven. Want hoe je het ook went of keert: de spoken van Hill House (in de breedste zin van het woord) grijpen je met twee ijskoude handen vast en laten je tot het einde niet meer los.

The Haunting of Hill House staat vanaf vandaag op Netflix.