Robin Hood ***

Nog geen tien jaar nadat Russell Crowe de beroemde maillot aantrok in Robin Hood, dient de volgende struikrover zich al weer aan. En al doet Taron Egerton (de held uit de Kingsman-films) het nog zo leuk; hij doet niets nieuws. Hij sluit weer vriendschap met Little John en broeder Tuck, wordt verliefd op Marian en neemt het op tegen de gemene sheriff van Nottingham. De toevoeging van een aantal moderne elementen, zoals militaire kleding die meer lijkt op de beelden van CNN dan de geschiedenisboeken, maakt het er helaas niet spannender op. Het is gewoon de zoveelste onderhoudende Robin Hood-film, maar inmiddels is het hoog tijd dat daar wat originelers van wordt gebakken.

Mary Shelley ***

Rond 1800 was het geen pretje om een ambitieuze, onafhankelijke vrouw te (willen) zijn. Dat ondervond Mary Godwin (Elle Fanning) aan den lijve. Het hielp niet dat ze verliefd werd op de dichter Percy Bysshe Shelley (Douglas Booth), maar we weten allemaal (toch?) dat ze doorbrak met haar debuutroman Frankenstein. Het verhaal van haar monster is al vaker verfilmd, maar kunnen we nu nooit meer met dezelfde ogen bekijken. Mary Shelley is een fraai kostuumdrama met een puike titelrol van de Amerikaanse Fanning, die het Britse accent van haar tegenspelers goed te pakken heeft.

Vanaf 22 november in de bioscoop

The Wife ****

Iedereen kent de oude wijsheid dat achter een groot man een nog grotere vrouw staat. Maar wie weet wat die dames echt allemaal doen en opgeven voor het succes van die kerels? Is dat nog wel van deze tijd? En welk effect heeft dat op de kinderen? Genoeg interessante vragen die worden opgeroepen met het verhaal van de gevierde schrijver Joe Castleman (Jonathan Pryce) en zijn echtgenote Joan (Glenn Close). We kunnen één vraag nu al beantwoorden: mag Glenn Close voor deze rol eindelijk haar dik verdiende Oscar krijgen? We denken het wel.

Vanaf 22 november in de bioscoop