How to Train Your Dragon 3 ***

Na twee filmdelen leven vikingjongen Hiccup en zijn stamgenoten in vrede met de draken. Uiteraard liggen er nog steeds schurken op de loer, die de beesten een paar koppen kleiner willen maken, dus Hiccup en zijn huisdraak Toothless moeten toch weer aan de bak. Dat gaat gepaard met dezelfde ongein en hetzelfde animatieniveau als de vorige films. Het is heel simpel: als je die leuk vond, zul je ook genieten van deze afsluiter, want het niveau is lekker stabiel gebleven.

The Hate U Give *****

De meeste tieners doen in zeker mate al aan ‘code-switching’ en laten thuis een ander gezicht zien dan op school. Voor Starr (Amandla Stenberg) geldt dat nog meer, want zij past zich aan naar gelang ze in haar zwarte wijk loopt of op haar witte school. Ze probeert zo min mogelijk op te vallen maar dat wordt steeds moeilijker naarmate de spanningen tussen die twee werelden oplopen. Het gelijknamige boek van Agie Thomas liet al zien dat het Young Adult-genre ons tot nadenken kan stemmen en dat geldt ook voor deze puike verfilming. Zowel film als stralend middelpunt Stenberg zal niemand onberoerd laten.

Vanaf 24 januari in de bioscoop.

Welcome to Marwen **

Nadat Mark Hogencamp (Steve Carell) genadeloos in elkaar is geslagen, verliest hij een deel van zijn geheugen en motorische functies. Als alternatieve therapie bouwt hij het fictieve plaatsje Marwen, waar zijn alter ego het (als pop) opneemt tegen de nazi’s. Bij dat laatste leeft de regisseur zich heerlijk uit met special effects en we vermoeden dat dit de hoofdreden was om het waargebeurde verhaal te verfilmen. Dat is mooi gedaan, maar de poppen weten weinig emoties te tonen of op te roepen. Barbie is geëmancipeerder dan haar collega’s hier.