Halloween ****

Het is een bewijs van de killerkwaliteiten van Michael Myers dat deze Halloween na slappe sequels en een mislukte remake, nog steeds zoveel verwachtingen wekt bij liefhebbers. Dat enthousiasme wordt beloond met een stevige slasher, die zonder overspannen drang om te scoren met schrikeffecten lekker z’n werk doet. We pakken de draad op veertig jaar na het slot van het origineel: Michael Myers heeft al die tijd zwijgend doorgebracht in de bak en Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), de vrouw die zorgde dat hij daar belandde, heeft nogal wat mentale schade opgelopen door alles wat er gebeurd is. Maar ze is wel voorbereid op het ergste. En dat is nodig ook.

Vanaf 1 november in de bios

Life Itself ***

We volgen in dit drama een echtpaar in New York en een stel in Spanje en het zal niemand verbazen dat die vier iets met elkaar te maken hebben. Of dat die band doorwerkt in de volgende generatie. Want dit soort films hebben we vaker gezien en ook al lijkt deze er in het begin een originele draai aan te geven; uiteindelijk blijft het daarbij. Dat zal fans van de serie This Is Us (van dezelfde maker) niet deren, want ook hier weet Dan Fogelman er weer wat leuks van te maken. Geholpen door de aangename acteurs - en per verhaallijntje een aangename tijdsduur - hapt het toch lekker weg.

The Sisters Brothers ***

Broers Eli (John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) zijn verschillend genoeg om continu op elkaar te vitten, maar broers genoeg om toch niet zonder elkaar te kunnen. Het scheelt dat ze dezelfde job hebben: ze sporen mensen op voor de gouverneur (Ruther Hauer!) en laten die dan verdwijnen. Door de regie van de Franse Jacques Audiard (Un Prophète) is deze western net iets anders dan zijn Amerikaanse collega’s. Hij is echter niet minder onderhoudend, want er zit van alles in: humor, drama, actie, weidse landschappen en galopperende paarden. Alleen de romantiek - en daarmee de vrouwen - komt er als vanouds bekaaid vanaf.

Instant Family ***

Met al die Hollywoodsterren die kinderen adopteren, is het best apart dat er niet meer films over dit onderwerp gemaakt worden. Het verhaal van Instant Family is gebaseerd op de ervaringen van de schrijver en regisseur, dus feitelijk in elk geval aardig accuraat. Maar om een beetje luchtigheid aan dit lang niet altijd even vrolijke traject toe te voegen, moest er ook een vracht grappen bij en die zijn nou niet het beste onderdeel van deze verder goed te genieten film. Mark Wahlberg en Rose Byrne spelen een stel dat besluit een gezin te beginnen door twee zussen en een broer te adopteren: kinderen van een verslaafde bajesklant die al jaren worden rondgeschoven door het systeem. Er zit van alles bij: een afstandelijk tienermeisje, een emotionele en onhandige jongen en een opstandige kleuter. Net als iedereen een beetje aan elkaar gewend is, komt de biologische moeder weer in beeld.

The Quake ***

Een film over een aardbeving… in Oslo? Dat lijkt verder gezocht dan het is. The Quake leert ons dat Noorwegen het meeste last van gerammel heeft van heel Noord-Europa en dat er in 1904 een flinke beving was in de hoofdstad. Maar verder gebruikt de film de feiten gewoon zoals dat hoort in een rampenfilm: als excuus voor veel verwoesting. Het verhaal gaat verder waar The Wave, het actiespektakel over een tsunami in een fjord, ophield. De geoloog die dat overleefde, waarschuwt nu voor een aardbeving, maar zoals dat hoort in dit genre luistert niemand. De makers doen hun best om het stukje wetenschap aannemelijk te maken, maar uiteindelijk draait het om instortende gebouwen en op dat vlak kan The Quake zich prima meten met soortgenoten uit Hollywood.

Vanaf 7 februari in de bioscoop.

Time Freak **

Spelen met de tijd kan verrassende en bijzonder sterke films opleveren. Denk aan Memento, Groundhog Day en natuurlijk Back to the Future. Helaas valt Time Freak niet in bovenstaande categorie. Als Stillman wordt gedumpt door zijn liefje Debbie, zit de natuurkunde-nerd stuk van verdriet. Hij besluit daarom een tijdmachine te ontwikkelen, in de hoop dat hij op die manier de klok terug kan draaien en zo zijn ex kan heroveren. Wat volgt is een goedbedoelde, maar tamelijk gemakzuchtige romcom zonder ziel, humor en inspiratie. Dus: denk goed na voor je een ticket voor Time Freak koopt. Je hebt waarschijnlijk geen tijdmachine bij de hand om terug te gaan in de tijd om een leukere of betere film uit te zoeken.

Vanaf 7 februari in de bioscoop.