Halloween ****

Het is een bewijs van de killerkwaliteiten van Michael Myers dat deze Halloween na slappe sequels en een mislukte remake, nog steeds zoveel verwachtingen wekt bij liefhebbers. Dat enthousiasme wordt beloond met een stevige slasher, die zonder overspannen drang om te scoren met schrikeffecten lekker z’n werk doet. We pakken de draad op veertig jaar na het slot van het origineel: Michael Myers heeft al die tijd zwijgend doorgebracht in de bak en Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), de vrouw die zorgde dat hij daar belandde, heeft nogal wat mentale schade opgelopen door alles wat er gebeurd is. Maar ze is wel voorbereid op het ergste. En dat is nodig ook.

Vanaf 1 november in de bios

Life Itself ***

We volgen in dit drama een echtpaar in New York en een stel in Spanje en het zal niemand verbazen dat die vier iets met elkaar te maken hebben. Of dat die band doorwerkt in de volgende generatie. Want dit soort films hebben we vaker gezien en ook al lijkt deze er in het begin een originele draai aan te geven; uiteindelijk blijft het daarbij. Dat zal fans van de serie This Is Us (van dezelfde maker) niet deren, want ook hier weet Dan Fogelman er weer wat leuks van te maken. Geholpen door de aangename acteurs - en per verhaallijntje een aangename tijdsduur - hapt het toch lekker weg.

The Sisters Brothers ***

Broers Eli (John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) zijn verschillend genoeg om continu op elkaar te vitten, maar broers genoeg om toch niet zonder elkaar te kunnen. Het scheelt dat ze dezelfde job hebben: ze sporen mensen op voor de gouverneur (Ruther Hauer!) en laten die dan verdwijnen. Door de regie van de Franse Jacques Audiard (Un Prophète) is deze western net iets anders dan zijn Amerikaanse collega’s. Hij is echter niet minder onderhoudend, want er zit van alles in: humor, drama, actie, weidse landschappen en galopperende paarden. Alleen de romantiek - en daarmee de vrouwen - komt er als vanouds bekaaid vanaf.