The Grinch ****

Dat de studio achter Despicable Me zich heeft gewaagd aan een film over de grote groene kersthater The Grinch ligt eigenlijk best voor de hand: hij heeft namelijk wel wat trekjes gemeen met Gru. En dan ontdooit hij ook nog dankzij een aandoenlijk klein meisje met staartjes. Aan het klassieke verhaal van Dr. Seuss is niet veel geklooid: de felgekleurde zeurpiet is het gezapige kerstgedoe van de bewoners van het plaatsje Whoville zo zat, dat hij besluit alle cadeaus en versieringen te stelen. De combinatie van de manisch opgewekte dorpelingen en de sarcastische Grinch zorgt voor heel veel pret, net als de vele slapstickhumor. En de vormgeving van deze dromerige kerstcreatie is om door een ringetje te halen.

Ralph Breaks the Internet ****

Wreck-It Ralph was hoe dan ook een heel leuke film, maar vanwege zijn verhaal over een 8-bit computerfiguurtje extra tof voor mensen die de dagen van de Atari en Commodore 64 nog hebben meegemaakt. In deze opvolger gaan grote lobbes Ralph en zijn beste vriendin Vanellope online en dat biedt eindeloos veel meer terrein om te verkennen, dat bovendien bekend zal zijn voor veel meer kijkers. Het verhaal is schattig, maar niet het sterkste aan de film (de twee gaan op zoek naar een onderdeel voor een kapotte speelkast en ondertussen leidt Ralph aan verlatingsangst). Maar Ralph Breaks the Internet glanst echt dankzij de geweldig uitgedachte weergave van het internet en de achterkant van bijvoorbeeld eBay, een YouTube-achtig filmpjeskanaal en de Disney-website, waar Ralph een heleboel bekenden tegenkomt.

Vanaf 12 december in de bioscoop.

Bon Bini Holland 2 **

Bij de typetjes van Jandino Asporaat is er geen gulden middenweg: je vindt ze hilarisch óf je gruwt ervan. Met deze opvolger van zijn filmhit van drie jaar geleden lijkt hij dat feit strakker te omarmen dan ooit, want Judeska, Gerrie en nog een handvol van zijn creaties kapen de film volledig. De eerste film had de balans tussen een vlot verhaaltje en dolle kolder aardig op orde, maar met deze proberen de makers het niet eens meer. Oké, er is een plotje waarin ex-oplichter Robertico (Asporaat) zijn twijfelende vriendin probeert terug te winnen, maar dat is zelfs voor een klucht te slap. Dan blijven alleen de typetjes over en die hebben we ook wel eens met meer inspiratie aan het werk gezien.

Vanaf 13 december in de bioscoop.

Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.