Fantastic Beasts and Where to Find Them eindigde met het oppakken van de gemene tovenaar Gellert Grindelwald (Johnny Depp). Gezien de titel van deel twee zal het niemand verbazen dat die engerd ontsnapt. En omdat Newt Scamander (Eddie Redmayne) zo behulpzaam was bij Grindelwalds arrestatie wordt hij door een verrassend jonge Dumbledore (Jude Law) gevraagd opnieuw achter de snoodaard aan te gaan. Potter-bedenker J.K. Rowling heeft het scenario iets te vol gestopt, met een nodeloos optreden van weer een nieuw fabelwezen, maar het is als altijd heerlijk ronddwalen in haar fantasiewereld.

Lisa (Maggie Gyllenhaal) is een doodgewone kleuterjuf die een buitengewoon kind (Parker Sevak) in de klas heeft. Ze wil hem helpen zijn talent te ontwikkelen, maar slaat daar een beetje in door. Het mooie aan dit intieme filmdrama is dat je ondanks alles begrijpt waarom ze dat doet – en het er misschien zelfs mee eens bent. Deels komt dat door een knettergoede hoofdrolspeelster (tevens medeproducent), deels door een overtuigend verteld verhaal. En natuurlijk een indrukwekkend filmdebuut van het kleine jongetje waar alles om draait.

Je echtgenoot verliezen, is al zwaar genoeg, maar een aantal vrouwen krijgt nog een extra dreun: een grote schuld bij een gangster. Veronica (Viola Davis) bedenkt een originele oplossing: zelf het criminele pad op gaan. Wie Lynda La Plante's boek uit de jaren 80 heeft gelezen, zal aangenaam verrast zijn over hoe naadloos het verhaal is overgezet naar het heden. Dat zegt niet veel goeds over de evolutie van man-vrouwverhoudingen, maar geeft een aantal actrices wel rollen om hun tanden in te zetten. Het is alleen jammer dat één film te kort is om overal recht aan te doen.