Creed II ****

Drie jaar geleden deden de makers van de Rocky-films een geniale zet om de reeks voort te zetten zonder te moeten beginnen aan bejaardengevechten. In Creed werd Sylvester Stallone de trainer van Adonis Creed, de zoon van Apollo, een goede vriend van Rocky die doodgeslagen werd in de ring. Dat gaf een geslaagde mix van oud zeer, nostalgie en jeugdige energie. Creed II stoot nog eens extra tegen de pijnlijke plekken uit het verleden, want hierin wordt Adonis uitgedaagd door de zoon van Ivan Drago: juist, de geweldenaar die pa ooit permanent knock-out beukte. Die lading is wat deze film zijn kracht geeft, want verder is het gewoon oerdegelijk formulewerk. Behalve de bokswedstrijden: die zijn bovengemiddeld geweldig en doen pijn om naar te kijken.

Mary Queen of Scots ***

Terwijl ze in de VS nog liever een Trump als president hadden dan een vrouw, zijn de Britten al lang gewend aan een vrouwelijke leider. In de zestiende eeuw hadden ze er zelfs twee: de Engelse koningin Elisabeth I en haar Schotse nicht Mary. De film kiest partij voor Mary en dat is jammer, want een meer gelijkwaardige behandeling zou meer spanning aan het verhaal hebben gegeven. Nu heeft Margot Robbie niet veel meer te doen dan de steeds extravagantere kostuums van Elisabeth showen. Gelukkig neemt Saoirse Ronan moeiteloos de rest van de film op haar schouders.

Vanaf 17 januari in de bioscoop.

Stan & Ollie ***

Jong en oud kent Stan Laurel en Oliver Hardy als ‘de dikke en de dunne’, die jarenlang de beroemdste komieken van Hollywood waren. Maar wat gebeurde daarna? In Stan & Ollie zien we hoe ze op tournee gaan door Engeland en daarbij lopen hun film-personages en eigen karakters naadloos in elkaar over; bij aankomst in een hotel weet je niet of ze samen een act opvoeren of dat ze gewoon zichzelf zijn. Steve Coogan (als Stan) en vooral John C. Reilly (als Ollie) verdwijnen compleet in hun rol en de film is duidelijk met liefde voor hun grote voorbeelden gemaakt.