Creed II ****

Drie jaar geleden deden de makers van de Rocky-films een geniale zet om de reeks voort te zetten zonder te moeten beginnen aan bejaardengevechten. In Creed werd Sylvester Stallone de trainer van Adonis Creed, de zoon van Apollo, een goede vriend van Rocky die doodgeslagen werd in de ring. Dat gaf een geslaagde mix van oud zeer, nostalgie en jeugdige energie. Creed II stoot nog eens extra tegen de pijnlijke plekken uit het verleden, want hierin wordt Adonis uitgedaagd door de zoon van Ivan Drago: juist, de geweldenaar die pa ooit permanent knock-out beukte. Die lading is wat deze film zijn kracht geeft, want verder is het gewoon oerdegelijk formulewerk. Behalve de bokswedstrijden: die zijn bovengemiddeld geweldig en doen pijn om naar te kijken.

Mary Queen of Scots ***

Terwijl ze in de VS nog liever een Trump als president hadden dan een vrouw, zijn de Britten al lang gewend aan een vrouwelijke leider. In de zestiende eeuw hadden ze er zelfs twee: de Engelse koningin Elisabeth I en haar Schotse nicht Mary. De film kiest partij voor Mary en dat is jammer, want een meer gelijkwaardige behandeling zou meer spanning aan het verhaal hebben gegeven. Nu heeft Margot Robbie niet veel meer te doen dan de steeds extravagantere kostuums van Elisabeth showen. Gelukkig neemt Saoirse Ronan moeiteloos de rest van de film op haar schouders.

Vanaf 17 januari in de bioscoop.

Stan & Ollie ***

Jong en oud kent Stan Laurel en Oliver Hardy als ‘de dikke en de dunne’, die jarenlang de beroemdste komieken van Hollywood waren. Maar wat gebeurde daarna? In Stan & Ollie zien we hoe ze op tournee gaan door Engeland en daarbij lopen hun film-personages en eigen karakters naadloos in elkaar over; bij aankomst in een hotel weet je niet of ze samen een act opvoeren of dat ze gewoon zichzelf zijn. Steve Coogan (als Stan) en vooral John C. Reilly (als Ollie) verdwijnen compleet in hun rol en de film is duidelijk met liefde voor hun grote voorbeelden gemaakt.

How to Train Your Dragon 3 ***

Na twee filmdelen leven vikingjongen Hiccup en zijn stamgenoten in vrede met de draken. Uiteraard liggen er nog steeds schurken op de loer, die de beesten een paar koppen kleiner willen maken, dus Hiccup en zijn huisdraak Toothless moeten toch weer aan de bak. Dat gaat gepaard met dezelfde ongein en hetzelfde animatieniveau als de vorige films. Het is heel simpel: als je die leuk vond, zul je ook genieten van deze afsluiter, want het niveau is lekker stabiel gebleven.

The Hate U Give *****

De meeste tieners doen in zeker mate al aan ‘code-switching’ en laten thuis een ander gezicht zien dan op school. Voor Starr (Amandla Stenberg) geldt dat nog meer, want zij past zich aan naar gelang ze in haar zwarte wijk loopt of op haar witte school. Ze probeert zo min mogelijk op te vallen maar dat wordt steeds moeilijker naarmate de spanningen tussen die twee werelden oplopen. Het gelijknamige boek van Agie Thomas liet al zien dat het Young Adult-genre ons tot nadenken kan stemmen en dat geldt ook voor deze puike verfilming. Zowel film als stralend middelpunt Stenberg zal niemand onberoerd laten.

Vanaf 24 januari in de bioscoop.

Welcome to Marwen **

Nadat Mark Hogencamp (Steve Carell) genadeloos in elkaar is geslagen, verliest hij een deel van zijn geheugen en motorische functies. Als alternatieve therapie bouwt hij het fictieve plaatsje Marwen, waar zijn alter ego het (als pop) opneemt tegen de nazi’s. Bij dat laatste leeft de regisseur zich heerlijk uit met special effects en we vermoeden dat dit de hoofdreden was om het waargebeurde verhaal te verfilmen. Dat is mooi gedaan, maar de poppen weten weinig emoties te tonen of op te roepen. Barbie is geëmancipeerder dan haar collega’s hier.

Grappig en ontroerend

Tieners hebben vaak de meest uiteenlopende bijbaantjes, maar dat van Otis (Asa Butterfield) is wel erg origineel. Hij gebruikt de kennis van zijn moeder, de brutale sekstherapeut Jean (Gillian Anderson), om zijn medeleerlingen te helpen met allerlei geestelijke en lichamelijke problemen. Daarnaast heeft hij zelf natuurlijk ook de nodige sores die zowel voor drama als humor zorgen.

De nieuwe Netflix-serie Sex Education doet denken aan Amerikaanse tienerfilms, maar dan met minder gêne rond de menselijke lichaamsvormen en -functies. Het resultaat is, met dank aan de leuke cast, grappig en ontroerend tegelijk. De serie is nostalgisch voor wie terugblikt op zijn eigen jeugd en educatief voor wie daar nog middenin zit.

Sex Education staat vanaf vandaag op Netflix.