Aquaman **

Het superheldenuniversum van striphuis DC staat nog steeds niet stevig. Terwijl concurrent Marvel de miljarden aan het tellen is, blijft het in het andere kamp rommelen met meestal tegenvallende opbrengsten en dito films. En hoewel Aquaman een stap vooruit is na Justice League, is dit toch ook weer een stuk minder dan Wonder Woman. We zien hoe onze held (Jason Momoa) met zijn menselijke vader en moeder uit Atlantis tussen twee werelden staat en gedwongen wordt te kiezen als zijn halfbroer de macht grijpt in de onderwaterwereld. Het lijkt allemaal wel heel erg op Thor, maar dan met minder karakter en snedigheid en meer overdadige gevechten van allerlei computercreaties. Wat meer ruimte voor Momoa om te laten zien wie deze waterman is, had gescheeld, want wat hij doet, doet hij goed.

More content below the advertising

Vanaf 13 december in de bioscoop

Mortal Engines ***

Heeft producent Peter Jackson thuis een glazen bol staan? Juist in de periode dat het Verenigd Koninkrijk zich afzet tegen Europa, komt de filmmaker met Mortal Engines. In dit post-apocalyptische avontuur slokt de rijdende metropool Londen elk stadje op dat op zijn pad komt. Aan het stuur van deze hongerige hoofdstad staat snoodaard Thaddeus Valentine die de wraakzuchtige opstandeling Hester Shaw achter zich aan krijgt. Wat volgt is een uiterst vermakelijk en verrassend actueel sf-spektakel dat de looks van Mad Max heeft en de feel van The Hunger Games. Speciale vermelding voor het waanzinnig vormgegeven Londen én de meeslepende soundtrack van onze eigen Tom ‘Junkie XL’ Holkenborg.

Nu in de bioscoop.

Colette ****

In de negentiende eeuw werden vrouwen nog aardig onder de duim gehouden, maar dat weerhield Willy er niet van om het schrijfwerk van zijn vrouw Colette als zijn eigen verdienste te publiceren. Met onze huidige blik vinden we dat (hopelijk) raar, dus het is goed dat de film het enigszins inzichtelijk maakt hoe dat zo kwam. Dominic West maakt geen monster van Willy, evenmin als dat Keira Knightley haar rol als een mak lammetje speelt. Daardoor blijft het spanningsveld tussen die twee veranderen en knetteren, en is Colette meer dan een aardig kostuumdrama. We zijn immers meer dan honderd jaar verder en mensen vechten nog steeds om zichzelf te (mogen) zijn.

Vanaf 20 december in de bioscoop.

More content below the advertising