All You Need Is Love ****

Net als sjabloon Love Actually biedt AYNIL een flinke lappendeken aan romantische besognes in de aanloop naar kerst. De kapstok is de zoektocht van de redactie van het bekende liefdesprogramma naar een vervanger voor presentator Dr. Love (Van Huet) die na de dood van zijn vrouw naar Schotland is vertrokken om zichzelf te zoeken. De rest van de talloze verhalen - licht gebaseerd op échte anekdotes uit een kwart eeuw AYNIL - vallen vooral op door hun diversiteit: van een Drentse tiener die graag op tv wil tot een eenkennige Rotterdamse in een verzorgingsflat die vriendschap sluit met een verpleegkundige van niet-Nederlandse komaf. De film van regisseur Will Koopman (Gooische Vrouwen) voelt soms onevenwichtig, maar wekt wel met veel flair en vaart het blije, warme gemeenschapsgevoel op dat veel mensen tijdens de kerstdagen zoeken.

Vanaf 6 december in de bioscoop.

Beautiful Boy **

Nic (Timothée Chalamet) is verslaafd aan drugs en zijn vader David (Steve Carell) wil hem begrijpen en helpen. Het merendeel van de film blijft dat zijn positie; soms is er winst, soms is er verlies. En hoewel dat realistisch is, maakt zo’n herhaling een film niet interessanter. Regisseur Felix van Groeningen rukte zo’n beetje ons hart eruit met The Broken Circle Breakdown, maar bij zijn Engelstalige debuut is onze tikker veilig. De rauwheid van de voorgaande film is vervangen door een Amerikaanse aanpak met veel te nadrukkelijk aanwezige liedjes die vertellen hoe we ons moeten voelen. Terwijl de acteurs sterk genoeg zijn om ons dat zelf te laten ontdekken.

Vanaf 29 november in de bioscoop.

Kursk ***

Wie in 2000 het nieuws volgde, kent het verhaal van de Russische duikboot Kursk, die tijdens een oefening in de problemen kwam en dat nog een keer doet in de nieuwe film van Thomas Vinterberg. Hoewel die regisseur bekend werd door met Festen alle heilige filmhuisjes omver te trappen, volgt-ie nu alle gebaande paden. Dat levert een functionele, maar standaardproductie op. Het meest ‘originele’ aan deze film over een Russische tragedie is dat-ie bevolkt wordt door Deense, Zweedse, Belgische, Franse, Engelse, Duitse en Oostenrijkse acteurs.

Vanaf 6 december in de bioscoop.