All You Need Is Love ****

Net als sjabloon Love Actually biedt AYNIL een flinke lappendeken aan romantische besognes in de aanloop naar kerst. De kapstok is de zoektocht van de redactie van het bekende liefdesprogramma naar een vervanger voor presentator Dr. Love (Van Huet) die na de dood van zijn vrouw naar Schotland is vertrokken om zichzelf te zoeken. De rest van de talloze verhalen - licht gebaseerd op échte anekdotes uit een kwart eeuw AYNIL - vallen vooral op door hun diversiteit: van een Drentse tiener die graag op tv wil tot een eenkennige Rotterdamse in een verzorgingsflat die vriendschap sluit met een verpleegkundige van niet-Nederlandse komaf. De film van regisseur Will Koopman (Gooische Vrouwen) voelt soms onevenwichtig, maar wekt wel met veel flair en vaart het blije, warme gemeenschapsgevoel op dat veel mensen tijdens de kerstdagen zoeken.

Vanaf 6 december in de bioscoop.

Beautiful Boy **

Nic (Timothée Chalamet) is verslaafd aan drugs en zijn vader David (Steve Carell) wil hem begrijpen en helpen. Het merendeel van de film blijft dat zijn positie; soms is er winst, soms is er verlies. En hoewel dat realistisch is, maakt zo’n herhaling een film niet interessanter. Regisseur Felix van Groeningen rukte zo’n beetje ons hart eruit met The Broken Circle Breakdown, maar bij zijn Engelstalige debuut is onze tikker veilig. De rauwheid van de voorgaande film is vervangen door een Amerikaanse aanpak met veel te nadrukkelijk aanwezige liedjes die vertellen hoe we ons moeten voelen. Terwijl de acteurs sterk genoeg zijn om ons dat zelf te laten ontdekken.

Vanaf 29 november in de bioscoop.

Kursk ***

Wie in 2000 het nieuws volgde, kent het verhaal van de Russische duikboot Kursk, die tijdens een oefening in de problemen kwam en dat nog een keer doet in de nieuwe film van Thomas Vinterberg. Hoewel die regisseur bekend werd door met Festen alle heilige filmhuisjes omver te trappen, volgt-ie nu alle gebaande paden. Dat levert een functionele, maar standaardproductie op. Het meest ‘originele’ aan deze film over een Russische tragedie is dat-ie bevolkt wordt door Deense, Zweedse, Belgische, Franse, Engelse, Duitse en Oostenrijkse acteurs.

Vanaf 6 december in de bioscoop.

Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.