Cold Pursuit ****

Om de een of andere reden is een koud dorpje bedekt met sneeuw een perfect decor voor een gitzwarte misdaadcomedy. Vast omdat bloedrood zo mooi afsteekt tegen wit. Dat is ook een reden dat Cold Pursuit vaak doet denken aan genreklassieker Fargo en die vergelijking kan de film heel aardig doorstaan. Liam Neeson speelt een zwijgzame sneeuwploegchauffeur die hardhandig verhaal gaat halen als zijn zoon min of meer per ongeluk vermoord wordt door leden van een drugsbende. Met elke schurk die hij doodmept, stookt hij meer onrust in de onderwereld en vallen er meer doden. Neeson heeft intussen zat ervaring als harde kerel, maar comedy is een ander verhaal. Maar omdat dit zulke grimmige humor is, werkt de combinatie toch. En er valt ook echt wat te acteren, want de personages hebben meer diepte dan je zou verwachten in een film als deze.

Vice ****

Na de komst van Donald Trump in het Witte Huis kregen sommige mensen spontaan heimwee naar de tijd dat die andere idiote republikein de baas was: George W. Bush. Vice laat zien dat voor dat soort misplaatste nostalgie geen enkele reden is. Het is geen geheim dat Bush’ vice-president Dick Cheney eigenlijk aan de touwtjes trok tijdens diens presidentschap. Deze film vertelt met smakelijk sarcasme hoe deze man veranderde van een zuipschuit in een geraffineerde en geslepen politicus en in zijn zucht naar macht en geld de wereld niet bepaald beter achterliet dan hij ‘m vond. Toch laat Vice hem zien als mens met al zijn gebreken in plaats van een plat monster. Al betekent dat niet dat het oordeel van schrijver en regisseur Adam McKay (The Big Short) niet glashelder is. Ook duidelijk: Christian Bale is een geniaal acteur, zoals hij compleet onherkenbaar opgaat in de rol van Cheney.

Vanaf 28 februari in de bioscoop.

Mid 90s ****

Jonah Hill is even goed thuis in de penisgrappen als in Oscarwaardig werk, dus dat maakt direct benieuwd naar zijn regiedebuut. Mid90s valt weer in een heel andere categorie: klein, intiem en ongepolijst. Stevie is een eenzaam dertienjarig jochie met een alleenstaande moeder en een knurft van een broer, die aansluiting zoekt bij een groepje skaters uit de buurt. Hij kijkt enorm op tegen de twee beste jongens van het stel en zij vinden het wel lollig om dit ukkie erbij te hebben. In dit wereldje wordt Stevie opeens heel snel volwassen. Het geweldige acteurtje dat hem speelt, helpt enorm, maar ook de poespasloze manier waarop Hill het verhaal vertelt, betrekt je echt bij deze tieners met elk hun eigen sores. Dit smaakt zeker naar meer.

Vanaf nu in de bioscoop.