Instant Family ***

Met al die Hollywoodsterren die kinderen adopteren, is het best apart dat er niet meer films over dit onderwerp gemaakt worden. Het verhaal van Instant Family is gebaseerd op de ervaringen van de schrijver en regisseur, dus feitelijk in elk geval aardig accuraat. Maar om een beetje luchtigheid aan dit lang niet altijd even vrolijke traject toe te voegen, moest er ook een vracht grappen bij en die zijn nou niet het beste onderdeel van deze verder goed te genieten film. Mark Wahlberg en Rose Byrne spelen een stel dat besluit een gezin te beginnen door twee zussen en een broer te adopteren: kinderen van een verslaafde bajesklant die al jaren worden rondgeschoven door het systeem. Er zit van alles bij: een afstandelijk tienermeisje, een emotionele en onhandige jongen en een opstandige kleuter. Net als iedereen een beetje aan elkaar gewend is, komt de biologische moeder weer in beeld.

The Quake ***

Een film over een aardbeving… in Oslo? Dat lijkt verder gezocht dan het is. The Quake leert ons dat Noorwegen het meeste last van gerammel heeft van heel Noord-Europa en dat er in 1904 een flinke beving was in de hoofdstad. Maar verder gebruikt de film de feiten gewoon zoals dat hoort in een rampenfilm: als excuus voor veel verwoesting. Het verhaal gaat verder waar The Wave, het actiespektakel over een tsunami in een fjord, ophield. De geoloog die dat overleefde, waarschuwt nu voor een aardbeving, maar zoals dat hoort in dit genre luistert niemand. De makers doen hun best om het stukje wetenschap aannemelijk te maken, maar uiteindelijk draait het om instortende gebouwen en op dat vlak kan The Quake zich prima meten met soortgenoten uit Hollywood.

Vanaf 7 februari in de bioscoop.

Time Freak **

Spelen met de tijd kan verrassende en bijzonder sterke films opleveren. Denk aan Memento, Groundhog Day en natuurlijk Back to the Future. Helaas valt Time Freak niet in bovenstaande categorie. Als Stillman wordt gedumpt door zijn liefje Debbie, zit de natuurkunde-nerd stuk van verdriet. Hij besluit daarom een tijdmachine te ontwikkelen, in de hoop dat hij op die manier de klok terug kan draaien en zo zijn ex kan heroveren. Wat volgt is een goedbedoelde, maar tamelijk gemakzuchtige romcom zonder ziel, humor en inspiratie. Dus: denk goed na voor je een ticket voor Time Freak koopt. Je hebt waarschijnlijk geen tijdmachine bij de hand om terug te gaan in de tijd om een leukere of betere film uit te zoeken.

Vanaf 7 februari in de bioscoop.