De eerste Lego-film was verrassend leuk en de tweede kan er ook mee door, al is het nieuwtje er een beetje af na die Lego Batman- en Lego Ninjago-film tussendoor. Dat wordt deels gecompenseerd met een extra dot adrenaline en nog meer verwijzingen, waardoor het bijna een soort filmquiz wordt. We zijn in het verhaal vijf jaar verder en door buitenaardse Duplo-indringers is het leven in Bricksburg verre van ‘awesome’ geworden. Gelukkig blijft Emmet de super-positivo, want dat is hard nodig als de oorlog op de spits wordt gedreven. De film zit weer vol leuke details en oneliners die vaak (te) snel voorbij komen. Het is wat minder geslaagd dat de film steeds heen en weer schakelt tussen de legowereld en de echte wereld. Let na afloop even op het liedje dat heerlijk de draak steekt met de aftiteling.

Willem Dafoe als Vincent van Gogh: het leek een wat merkwaardige castingkeuze. Om maar eens wat te noemen: de goede man is veel te oud om de schilder te spelen, die niet ouder werd dan 37. Maar achteraf bekeken was het een meesterzet, want zonder zijn mooie bijdrage was er helemáál weinig houvast in dit portret, dat even scherp is als een nat schilderij in de regen. De feiten worden versnipperd gepresenteerd. We zien wat van de eerste ontmoeting tussen Van Gogh en zijn kameraad Paul Gauguin, hoe hij de mensen om zich heen van zich vervreemdt met zijn verwarde gedrag en hoe hij in een inrichting belandt. Het is opzet, maar het blijven losse vegen, die op de zeldzame momenten dat er gesproken wordt ook nog eens erg theatraal zijn.

Tish (KiKi Layne) en Fonny (Stephan James) zijn stapelverliefd op elkaar en daar brengt een onverwachte zwangerschap of gevangenschap geen verandering in. Gelukkig maar, want deze twee mensen gun je alle geluk van de wereld. Na de Oscar voor zijn tweede (!) film Moonlight scoort regisseur Barry Jenkins opnieuw met zijn verfilming van James Baldwins boek If Beale Street Could Talk. Hij scoorde een Oscarnominatie voor het scenario dat met meerdere tijdlijnen een boeiend verhaal in elkaar vlecht. Verder zijn er kansen op goud voor de muziek en voor Regina King, die vol overtuiging Tish’ moeder speelt.