On the Basis of Sex ***

Wie enigszins ingevoerd is in de Amerikaanse politiek kent Ruth Bader Ginsberg als die taaie oude dame in het Amerikaanse Hooggerechtshof, waarvan we hopen dat ze nog lang blijft ademhalen. Het is dus even wennen om haar te zien als een zenuwachtig rechtenstudentje in de nieuwe biopic over haar eerste schreden in de advocatuur. We wisten al dat zij een interessant onderwerp is voor een film door de voor een Oscar genomineerde documentaire RBG. Daardoor weten we echter ook dat zij een stevigere vertolker nodig heeft dan snoezige actrice Felicity Jones. De film is verder heel degelijk en braaf, maar het leuke aan de echte Ruth is juist dat zij dat niet altijd is.

The Mule **

Stokoude acteurs die nog werken, zijn er amper, dus stapte Clint Eastwood voor het eerst sinds lange tijd zelf weer eens voor de camera. De levende legende, die volgend jaar de negentig hoopt aan te tikken, speelt een bloemkweker die uit geldnood drugs koeriert in zijn oude barrel. Intussen probeert hij de banden aan te halen met zijn dochter en ex, maar dat gaat een stuk moeizamer dan zijn carrière als smokkelaar. Het is voor een groot gedeelte waar gebeurd, maar dat is ook het meest opmerkelijke aan deze sputterende combi van drama en comedy. De familiesores is te dunnetjes om impact te maken en de een-tweetjes tussen Clint en de Mexicaanse bendeleden zijn hooguit goed voor een glimlach of twee.

Destroyer ***

Rechercheur Erin Bell (Nicole Kidman) heeft zich vastgebeten in een zaak en zal geen rust kennen tot ze de dader te pakken heeft. Haar zoektocht wordt bemoeilijkt doordat er steeds meer herinneringen naar boven komen aan haar eerste undercover-operatie, waarbij iets grondig mis ging.... Het lijkt wel alsof de gewoonlijk zo glamourvolle filmster te zeer haar best heeft gedaan om te laten zien dat ze lelijk durft te zijn. Nicole ziet eruit als een zombie en snauwt iedereen af, zodat ze van haar omgeving steeds minder hulp krijgt. Ondanks het sterke tegenspel en een goed verhaal met een aantal onverwachte ontwikkelingen, blijft het 'de Nicole show'. De sprongen in de tijd verlopen nu eens heel natuurlijk en dat is een verademing. Maar je vraagt je wel af waarom dat gestoorde mens Bell niet al lang uit haar functie is geheven.

Vanaf 14 maart in de bioscoop.