Live action Dumbo flying on Disney poster

Dumbo ****

De nieuwste speelfilmversie van een klassieke Disneyfilm voert dankzij gave special effects een schattig, levensecht olifantje op. Om die illusie niet te verstoren kan deze Dumbo wel vliegen maar niet praten. Daarvoor worden twee kinderen opgevoerd (sterk vertolkt door debutanten) wiens vader net is terug gekeerd van het oorlogsfront. Daarmee is de toon serieuzer, maar het plezier is er niet minder om. Er zijn leuke verwijzingen naar de originele tekenfilm en Danny DeVito steelt als circusdirecteur de show bijna van zijn eigen olifant. Tim Burton voert ons weer een prachtige, wondere wereld binnen en  geeft Disney daarbij ook nog een paar geinige steekjes onder water.

A Private War **

Het leven van een oorlogsverslaggever is zwaar, maar Marie Colvin laat zich niet van het front weghouden; niet door bezorgde familie of vrienden en niet door ernstige verwondingen of wat dan ook. We zien hoe ze stoer het hoofd biedt aan alles dat op haar pad komt. Helaas durfden de makers het niet aan om op dit waargebeurde verhaal te vertrouwen en vonden ze het nodig om extra te benadrukken hoe stoer Colvin was, middels dramatische muziek, beelden en sentiment. Haar vertolker Rosamund Pike heeft dat helaas overgenomen en doet ook iets teveel haar best en overtuigt daardoor juist minder.

The Beach Bum ***

Als je de creatie van Matthew McConaughey door het beeld ziet zwalken in de eerste scène van The Beach Bum, denk je: dit moet een verslaafde dakloze zijn, maar niets is minder waar. De permanent stonede poëet uit de titel is steenrijk, al zit het geld eigenlijk bij zijn vrouw. Als die zich te pletter rijdt, zegt haar testament dat Moon Dog, zoals de feestende malloot bekend staat, geen cent krijgt totdat hij zijn tweede boek af heeft. Dit verhaallijntje heeft als voornaamste doel om de jolige scènes aan elkaar te rijgen waarin Moon Dog eigenlijk gewoon doorgaat met loltrappen. Wat dat betreft heeft deze film net zoveel lak aan de regels als hij.