Eva Crutzen over haar nieuwe tv-programma Opslaan als
Eva Crutzen in badkuip
Source
Foto: Mike van den Toorn

Cabaretier Eva Crutzen (32) is geen fan van theater op tv, maar toch is dat precies wat ze gaat brengen. Is ze altijd zo dwars? “Ik wil dat er elke keer iets uitdagends gebeurt, anders vind ik het saai en word ik recalcitrant.”

Eva Crutzen (32) heeft zichzelf voor de fotoshoot in een ligstoel gedrapeerd. Ze is omgeven door gekleurde Engelse dropjes, heeft een glimlach van oor tot oor en draagt een hysterisch paars paillettenpak. Lekker gek en over de top, precies zoals we haar kennen uit Klikbeet en de satirische talkshow Promenade. Ze dendert lekker door, want vanaf zondag is ze behalve in de Nederlandse theaters óók nog te zien met Opslaan als, de televisieversie van haar rete-succesvolle gelijknamige voorstelling.

Eva Crutzen in Veronica Magazine

Een bijzondere keuze voor iemand die niks heeft met theaterregistraties op tv.
“Toen mijn vorige show Spiritus door de NPO werd uitgezonden, moest-ie van honderdtien minuten naar ongeveer nul minuten worden teruggeschroefd. Dat vond ik afbreuk doen aan het programma. Zo kwam ik op het idee om iets anders met het materiaal te doen. In de tv-versie van Opslaan als vertel ik m’n monoloog uit het theater, maar dan op diverse locaties tegen mensen die daar niet op zitten te wachten: mensen in de lift, op een filmset. Die fragmenten zijn geknipt en verdeeld over drie tv-uitzendingen.”

Article continues after the ad

Wat maakt je verhaal zo dringend dat iedereen het moet horen – gewild of ongewild?
“Het uitgangspunt is dat je jezelf allerlei onzinnige dingen herinnert: teksten van Ruth Jacott, alle liedjes uit de jaren negentig. Maar de herinneringen aan mijn moeder, die is overleden toen ik elf was, worden steeds vager. Dat vond ik opmerkelijk. Ik neem je mee en in m’n privéleven, in m’n zoektocht naar wat ik nog weet van vroeger. Bij mijn weten is zoiets nog niet eerder door iemand gedaan.” 

Vind je het leuk om buiten de gebaande paden te gaan met wat je doet?
“Ik ben altijd op zoek naar een bepaalde vernieuwing. Toen ik Opslaan als in de theaters speelde, deed ik dat met een surround-geluidssysteem. Dat was volledig nieuw voor mij én de theaters. Ik wil dat er elke keer iets uitdagends gebeurt, anders vind ik het saai en word ik recalcitrant. Misschien is dat ook de reden dat ik baantjes nooit langer dan een paar weken had. Dan stond ik in de horeca, dan in een schoenenzaak, dan weer in de bieb. Overal was ik heel snel weer weg.”

Gaat honderdtachtig keer dezelfde voorstelling spelen niet net zo hard vervelen?
“Nooit. Ik laat personages expres nooit terugkomen en zorg ervoor dat elk programma iets in zich heeft dat het voor mij spannend houdt. Er moet steeds iets anders zijn dat ik voor het eerst doe. In m’n eerste voorstelling speelde ik gitaar, in de tweede piano, in de derde deed ik alles met een Ableton (een digitaal muziekinstrument, red.). Nu ben ik aan het bedenken: wat ga ik in mijn vierde programma doen? Dat ga ik tijdens de try-outperiode verder uitwerken.”

Zit er een rode draad in de dingen die je doet?
“Ik hou ervan als iets schuurt. Je moet kunnen lachen om het personage, maar af en toe ook een brok in je keel krijgen: gut, wat zielig. Ik moet zelf het hardst lachen als iets schrijnend grappig of tragikomisch is. Dat zie je terug bij Klikbeet, maar ook in het afgelopen seizoen van Promenade. De situaties rondom Diederik Ebbinge waren vaak zo pijnlijk dat je niet anders kon dan er keihard om lachen.”

In hoeverre is jouw rol van knap lachebekje gebaseerd op Miljuschka Witzenhausen?
“In eerste instantie had ik een vrouw in mijn hoofd die veel serieuzer was. Een kruising tussen Angela de Jong en Merel Westrik, een beetje een pittige tante. Toen ik ging onderzoeken wat voor vrouw goed past tussen de mannen, kwam ik erachter dat het totaal de andere kant op moest gaan. Meer bimbo-achtig, in de sfeer van Olcay Gulsen. Mijn karakter is niet gebaseerd op één specifiek persoon, maar ik heb wel goed gekeken naar de vrouwen die bij RTL Boulevard komen.” 

Vind je het fijn om vlogger-achtige types op deze manier te kakken te zetten?
“Ik vind het héérlijk om te doen. Iedereen heeft maar een mening over elk onderwerp en zogenaamd overal verstand van. En dan heb je ook nog het bizarre schakelen tussen heftige onderwerpen als een Derde Wereldoorlog en tips om af te vallen. Het is leuk om de leegheid te laten zien, juist omdat ik er zelf niets mee heb. Ik denk dat het wereldje te vluchtig is voor mij.”

Stel: je krijgt NikkieTutorials-achtige bedragen om zelf te gaan vloggen. Ga je overstag?
“Nee, sowieso niet. In het begin van mijn carrière zat ik vaak krap bij kas. In die tijd deed ik weleens iets puur voor het geld: een stomme klus of iets presenteren wat niet bij me paste. Nu ben ik zo druk met theater en tv dat ik dat niet meer hoef te doen. Daar ben ik dankbaar voor, al ligt dat deels ook aan mezelf. Ik heb geen prijzige hobby’s, ik hoef geen dure tassen of horloges, ik ben niet gevoelig voor designspullen. Het enige waar ik graag geld aan uitgeef, is lekker eten en reizen.”

Vorig jaar zei je dat je meer balans wilde tussen privé en werk. Lukt dat een beetje?
“De afgelopen weken waren takkedruk, maar het gaat al veel beter. Volgende week ga ik bijvoorbeeld een maand op vakantie naar Zuid-Afrika. Dat deed ik nooit, want dat vond ik zonde van m’n tijd. Mijn vriend Josèff zegt gewoon: ‘Kom, je hebt rust nodig, we gaan iets boeken.’ Hij is tien jaar ouder dan ik en heeft als regisseur en programmamaker veel meer ervaring in dit vak, dus hij is daar heel goed in.”

Je stond al twee keer op het randje van overspannenheid. Waarom werk je zo hard?
“Een combinatie van calvinisme en angst om dingen te missen, waarschijnlijk. Door het overlijden van mijn moeder heeft er ook heel lang een soort haast in mij gezeten. In mijn twintiger jaren wilde ik alles eruit halen en alles moest nú. Het was nooit genoeg – ik ging maar door. Ik klink nu als een oud wijf, maar ik merk dat ik daar de laatste tijd veel meer in berust. De balans waar ik zo naar verlangde, zit er steeds meer in.”

Betekent berusting ook dat je sneller tevreden bent dan eerst?
“Ik ben nog even kritisch op wat ik doe en maak. Sneller genoegen nemen met iets, dat is niks voor mij. De lat ligt hoog, altijd. Maar je wordt met de jaren vanzelf beter in wat je doet. Ik zie eerder of iets werkt of niet, wat grappig is of juist niet.”

Vind je jezelf grappig?
“Ja, ik vind mezelf best goed.”

Is dat gek om over jezelf te zeggen?
“Haha ja, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik mezelf niet grappig vind. In de eerste jaren dat ik dit werk deed, was ik vreselijk onzeker. Maar ik denk niet dat ik op deze plek was gekomen als ik niet goed was geweest. Dingen moeten een beetje vanzelf gaan, anders is het televisie- en theatergebeuren een enorme kutwereld. Dan red je het gewoon niet.” 

Ben je thuis net zo grappig als op het podium? 
“Ik ben niet iemand die de hele tijd ad rem reageert of grapjes maakt. Dat zou ik ook dodelijk vermoeiend vinden. Ik moet voor goede grappen echt gaan zitten. Nadenken, brainstormen, opschrijven, doorkrassen.”

Waarbij pies jij zelf in je broek van het lachen? 
“Tijdens een van de afleveringen van Promenade zong ik op het podiumpje het lied I Can Feel Love. Diederik Ebbinge en Henry van Loon stonden voor mij te dansen en gingen tongzoenen. Het contrast van de serieuze talkshow die zo absurd uit de hand loopt dat je in een weirde stroboscoop-orgie terechtkomt, daar moest ik zó hard om lachen. En daarna gewoon weer ongestoord verder met de show hè.”

Moet je vaak om je vriend lachen?
“Ik heb een grappige vriend, zeker.”

Zou je kunnen vallen op een man die niet is behept met enig gevoel voor humor?
“Nee, nee. Ik vind humor sexy. In het verleden heb ik altijd grappige mannen gehad. Mannen die geen zelfspot of humor hebben, daar zou ik het niet op kunnen. Ja, misschien één avond, haha. Maar je moet er ook mee ontbijten. Dat wordt dan al een lastig ding.”

Wat doe je het liefst als je niet aan het werk bent?
“Dansen. Ik zit op hiphop en dancehall. Dat vind ik echt ontspannend. Ik vind het ook heerlijk om naar podcasts te luisteren. Gijs Groenteman vind ik fantastisch, dat gebabbel tussen twee mensen. Daar ga ik dan echt voor zitten: kaarsje aan, beetje liggen op de bank en luisteren.”

Stel: in de toekomst ligt alles open. Waar hoop je op?
“Ik zou eigenlijk helemaal niks aan mijn leven willen veranderen. Het is op dit moment zo relaxed. Misschien komt Klikbeet weer, misschien een nieuw seizoen Promenade. Maar eerst try-outen met mijn nieuwe theaterprogramma, dat dit najaar in première gaat. Lekker op tour, al die stoffige theaters, die saaie kleedkamers. Daar heb ik heel veel zin in.”

Opslaan als bestaat uit drie afleveringen en is zondag te zien om 22:35 uur op NPO 3. De afleveringen kun je tussen 20:00 en 6:00 uur terugkijken via de website van de NPO.

Dit interview met Eva Crutzen komt uit Veronica Magazine nummer 11.

More content below the advertising