Glass ***

In Split leerden we de gestoorde Kevin (James McAvoy) kennen en in Unbreakable de onverwoestbare David (Bruce Willis) en de kwetsbare Elijah (Samuel L. Jackson). In Glass worden ze onder zware bewaking bij elkaar gezet en we verklappen niet veel als we zeggen dat die beveiliging een beetje tekortschiet... Hoewel niet zo goed als zijn twee voorgangers, is Glass een leuke afsluiter die zelfs nog met een paar verrassingen komt. McAvoy gaat weer helemaal los met Kevins verschillende persoonlijkheden en steelt daarmee de show van Willis, die wat bleekjes op de achtergrond blijft. Daarom is het goed dat Jackson erbij wordt gezet - en de stripfanaten een paar leuke knipogen geeft.

Green Book ****

Hoezeer ook de verschillen tussen de ruwe witte uitsmijter Tony (Viggo Mortensen) en de beschaafde zwarte pianist Don (Mahershala Ali) worden benadrukt: je hebt meteen door dat die twee dikke mik gaan worden. Omdat ze een roadtrip door het zuiden van de VS maken en omdat de acteurs een uitstekende chemie hebben waar menig liefdeskoppel nog jaloers op kan zijn. Hun geklets en gekibbel zorgt voor de nodige humor, zonder dat daardoor de ernst van de zaak minder wordt. We schrijven namelijk het jaar 1962, toen in de VS nog volop aan rassenscheiding werd gedaan...

Vanaf 31 januari in de bioscoop.

Serenity ***

Een duivels dilemma voor Matthew McConaughey in het onheilszwangere Serenity. Als de platzakke visser Baker krijgt hij van zijn ex Karen (Anne Hathaway) een aanbod dat hij eigenlijk niet kan weigeren. Een koffer met 10 miljoen dollar is voor hem als hij haar nieuwe, maar gewelddadige geliefde op zee ombrengt. Het avontuur waar Baker vervolgens in belandt, heeft alle kenmerken van een thriller-noir: spannend en broeierig, maar ook paranoïde en onvoorspelbaar. Want schrijver en regisseur Steven Knight speelt niet alleen een spelletje met arme Baker; met soms een bovennatuurlijke twist zet het brein achter de hitserie Peaky Blinders ook de kijker dikwijls op een verkeerd spoor.

James Corden maakte voor The Late Late Show een parodie op Netflix realityserie Tidying Up with Marie Kondo en riep daarvoor de hulp in van Jean-Claude van Damme.

Tidying Up with Marie Kondo is een verrassende hit op Netflix. In de realityserie helpt Marie Kondo mensen hun huis op te ruimen. Haar simpele filosofie is dat je alleen bewaart waar je blij van wordt, de vraag "does it spark joy" wordt daarom regelmatig door de Japanse opruimgoeroe gesteld aan de deelnemers.

James Corden kon het niet laten om dit programma op de hak te nemen in een sketch voor The Late Late Show with James Corden. Samen met Jean-Claude van Damme helpt de Britse komiek een stel om op te ruimen. Als het geen 'joy' levert, mag van Damme het voorwerp 'opruimen', maar de twee maken daardoor alleen maar meer rommel.

Het boek The Hunger Games was gericht op jonge lezers, maar de verfilming is leuk voor iedereen, zelfs als je nog nooit een bladzijde over Katniss Everdeen hebt gelezen.

In het land Panem wordt de orde gehandhaafd door ieder jaar 24 jongeren te selecteren voor The Hunger Games. In de arena moeten zij strijden tot er één overwinnaar is. Wanneer haar zusje wordt geselecteerd, neemt Katniss Everdeen vrijwillig de plek van het meisje in. In de arena moet zij vechten tegen de andere jongeren, maar Katniss weigert hen als vijand te zien en speelt het spel op haar eigen manier.

Na Harry Potter en Twilight zocht Hollywood naar een nieuwe boekenreeks om te verfilmen. Dat werd The Hunger Games. De serie werd een gigantisch succes en maakte van Jennifer Lawrence een superster. In de verfilming van het eerste boek wordt de basis gelegd, maar hierna worden de films alleen maar beter én gewelddadiger.

Om 20:30 uur op Net5.