Alita: Battle Angel ***

Wat is ze prachtig. De fijntjes geanimeerde Alita mag dan uit de computer komen: ze is het meest menselijke element uit dit hele sciencefiction-festijn van Robert Rodriguez (Sin City) en producent James Cameron (Avatar). Alita is een cyborg met geheugenverlies die steeds meer te weten komt over haar duistere en gewelddadige verleden. Van de Japanse manga-origines van Alita: Battle Angel is een verbluffend mooie wereld vol actie gecreëerd. Jammer dat de personages rondom Alita zo vlak blijven. Het geboefte is zelfs een grommende leegte. Grootste verspilling is de inzet van een bijna overbodige Jennifer Connelly. Maar voor Alita vullen we graag de adoptieformulieren in.

Eighth Grade ****

Kayla (Elsie Fisher) heeft niet veel vrienden en praat vooral tegen de camera voor haar YouTube-kanaal. Het eerste dat opvalt aan Kayla is dat ze puistjes heeft. Dat is op zich niet zo vreemd voor een tienermeisje, maar wel voor eentje die de hoofdrol in een Amerikaanse film speelt, waar dat soort oneffenheden vaak glad wordt gestreken. In Eight Grade gebeurt dat gelukkig niet - ook niet op verhaalniveau - waardoor Kayla en haar film des te sterker en realistisch zijn. Dat is des te indrukwekkender als je bedenkt dat dit het scenario- en regiedebuut is van een stand-upkomiek.

Vanaf 21 februari in de bioscoop.

Can You Ever Forgive Me? ***

Het lukte Lee Israel niet om geld te verdienen met haar boeken, dus ontdekte ze een andere lucratieve manier van schrijven... Hoewel Melissa McCarthy bekend werd als lachebekje in comedy’s als Bridesmaids, laat ze hier zien dat ze ook goed raad weet met serieuze rollen. Ze weet zelfs gevoel te geven aan een personage dat verre van sympathiek is, geholpen door tegenspeler Richard E. Grant, die daarin een meester is. Het verhaal is van het type ‘ongelooflijk maar waar’ à la Catch Me If You Can en minstens zo onderhoudend, maar niet meer dan dat. McCarthy en Grant hebben wel hun Oscarnominaties dik verdiend.

Vanaf 21 februari in de bioscoop.