Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Hoe meer likes en followers hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze toch gewoon. Maar ten koste van wat?

Nicolaas Veul onderzoekt in de documentaire #followme de wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. #followme geeft een kijkje in de wereld achter Instagram die je voorgoed anders naar het medium laat kijken. 

More content below the advertising

Maar wie zijn de winnaars en wie de verliezers in deze nieuwe industrie? En hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Nicolaas praat met verschillende influencers en met het Amsterdamse Agency for Digital Influencer Marketing: IMA. Als geen ander weten zij hoe de Instagram industrie in elkaar steekt. Daarnaast reist hij naar Rusland waar aan huis gebonden jonge moeders comments schrijven op bestelling. Vervolgens gaat hij naar Amerika waar social media softwareontwikkelaar Dovetale een instrument ontwikkelde om nepvolgers en bots te herkennen. Travel influencer Sara Melotti doet in Milaan verslag van haar -naar eigen zeggen- gewelddadige relatie met het medium. En een groothandelaar in nepvolgers doet anoniem een boekje open over fraude op Instagram. Er lijken geen regels te gelden in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

De documentaire #followme is vanavond om 20.55 uur te zien op NPO 3

More content below the advertising