Een commercial speciaal voor jou

Als het aan Talpa en KPN ligt, hoef je je in de toekomst nooit meer te ergeren aan reclames die niet voor jou bedoeld zijn. 

Omroepen en televisiemakers voelen de hete adem van het internet in hun nek. Ze passen zich aan op Netflix en YouTube door zelf met meer on demand content te komen, zodat kijkers zelf kunnen beslissen wanneer ze hun favoriete programma terugkijken. Dat is niet de enige les die KPN en Talpa hebben geleerd. De twee partijen werken samen om reclames op maat aan te kunnen bieden. 

“Wij willen tv-kijken voor klanten persoonlijker en relevanter maken”, zegt Joost Steltenpool, verantwoordelijk voor Products Consumentenmarkt bij KPN. “Daarom beginnen we nu samen met de tv-zenders van Talpa Network met het testen van reclame op maat, al enige tijd gebruikelijk op internet. Onze klanten bepalen uiteindelijk zelf of ze dit willen."

More content below the advertising

Hoe gaat dit in z'n werk? Het komt er op neer dat KPN kijkt naar de gegevens van een abonnee, zoals kijkgedrag, leeftijd, geslacht en abonnementen op zenderpakketten. Op basis van deze info toont SBS6 reclames die voor de abonnee interessant zijn. Een sportliefhebber zal meer reclames te zien krijgen over sport en als man hoef je ook nooit meer een commercial over maandverband te zien. 

KPN beperkt het niet tot reclames. Steltenpool: "Ook willen we klanten kijktips gaan geven die aansluiten bij hun interesse en voorkeuren. Kijkt een klant veel naar documentaires over een bepaald onderwerp, dan maken wij hem attent op vergelijkbare programma’s.” Zo ver is het nog lang niet. KPN en Talpa beginnen eerst met een testfase. KPN-medewerkers geven hun klantgegevens en krijgen op SBS6 hun favoriete reclames te zien. Als dat goed werkt, wordt het experiment uitgebreid naar de andere zenders van Talpa.