Bird Box was zo een groot succes voor Netflix dat de streamingdienst opeens kwam met kijkcijfers. Onze columnist Klaas was blij verrast met deze openheid. 

Als filmfan ben ik heel blij met Netflix. In ‘het wereldje’ ligt de grootste streamingservice al sinds het grote succes moeilijk, omdat ze het traditionele model van de bioscoop als heilige premièreplek van films in de kliko hebben geknikkerd, maar ik kan er alleen maar heel gelukkig mee zijn.

Neem nou bijvoorbeeld twee van de beste films van afgelopen jaar: Roma, het schitterende Mexicaanse familiedrama van Alfonso Cuarón en Vice, de vlammende satire over de politieke spelletjes van Dick Cheney. De eerste kun je inmiddels al een maand op je gemakje thuis bekijken via Netflix en de tweede wordt om de een of andere reden nog meer dan vijf weken vastgehouden voordat mensen hem in Nederland in de bioscoop kunnen bekijken. Welke partij heeft hier nou de klantvriendelijkste aanpak?

More content below the advertising

Maar ook op het gebied van het betere popcornwerk begint Netflix terrein te winnen. Hun grootste klapper op dat vlak is Bird Box, waarin Sandra Bullock en twee kinderen geblinddoekt proberen te ontsnappen aan gekmakende wezens. En om te bewijzen dat ze een hit in handen hebben, deed Netflix iets dat ze anders nooit of te nimmer doen: de kijkcijfers bekend maken. Dat gaf een zeldzaam kijkje in die raadselachtige wereld.

De eerste zeven dagen dat Bird Box online stond, werd hij door 45.037.125 accounts bekeken, zo twitterde Netflix. Als je dat zou omrekenen naar bioscoopkaartjes – niet dat dat eerlijk zou zijn, maar voor de gein - dan heb je het over een opbrengst van honderden miljoenen. Maar wat houdt ‘bekeken’ nou precies in?

Helemaal afgezien, of tellen vijf minuten net zo goed mee? Ook dat verklaarde Netflix nader: zij tellen ‘m als je minimaal zeventig procent van de film hebt afgespeeld. En twee keer op hetzelfde abonnement geldt maar voor één keer. Maar hoe dan ook: dat waren heel veel clicks. Leve de vooruitgang!