Je ziet het best veel op tv: programma’s die gekoppeld zijn aan een goed doel. 

Vaak zijn het BN’ers die iets doen, waar ze aandacht en/of geld mee generen voor mensen die het stukken minder hebben. Natuurlijk is er ook geld en/of aandacht voor de betreffende BN’er zelf. Op zich helemaal niet erg; je mag er best zelf iets ook iets beter van worden als je anderen helpt. Als het maar een beetje in balans is. 

Bekend in deze serie is de programmareeks Effe geen cent te makken. Hierin gaan BN’ers die gewend zijn niet op de kleintjes te hoeven letten het een maand lang met 1000 euro doen. In het eerste seizoen beten de Frogers op een houtje, daarna kwamen Geer en Goor en nu is het tijd voor de Roelvinkjes om te laten zien dat ze het ook met een stuk minder kunnen. Je kunt vanaf 26 september iedere woensdag om 20.30 uur op SBS6 terecht om te kijken wat Dries, zijn vrouw Honoria en zonen Dave en Donny in de aanbieding hebben.

More content below the advertising


Gouden zet natuurlijk van John de Mol. Dries en Dave smeren allebei al voor meer dan 1000 euro gel in hun haar per maand, dan willen de mensen wel zien hoe ze daar een hele maand van rond gaan komen. En als je van goedverzorgde mannen houdt, heeft de familie Roelvink veel om naar te kijken. Daar komt nog eens bij dat het joviale gasten zijn, altijd in voor een gezellig praatje en een geintje. Er is ook nog eens een goed doel aan vastgekoppeld. Waarom zou je er niet naar kijken?

Dat moet ieder voor zich beslissen. Ikzelf kijk niet omdat ik een beetje klaar ben met Dave Roelvink. Dat eerste incident met het meisje in de jacuzzi van wie het halve huis leeg werd geroofd, was al vrij lastig om overheen te komen, maar Dave’s optreden in Expeditie Robinson zorgde toch voor een heel klein beetje zeewater bij de wijn. Maar een week of vier nadat ie lazarus 180 door Amsterdam reed en het zelf allemaal wel mee vond vallen, gaan zitten lachen omdat ie een oude boterham met huismerk pindakaas weg moet werken gaat me net een stapje te snel en te ver. 

Het had ze gesierd als ze de afleveringen gecanceld of uitgesteld hadden om Dave te laten voelen dat je niet weg kunt blijven komen met dit soort absurde streken. Maar ja, dan had het goede doel er ook niks gehad. 

De Roelvinkjes: Effe geen cent te makken is vanaf woensdag 26 september om 20.30 uur te zien op SBS6.

More content below the advertising
De zon gaat als een malle voor je schijnen

Raemon Sluiter was net zoals iedereen verrast dat Piet Paulusma mocht vertrekken bij SBS6. Hij gaat de weerman missen en vraagt zich af of de zender wel slim bezig is.

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. Na 23 jaar trouwe dienst heeft SBS besloten het contract met weerman Piet Paulusma niet te verlengen. 31 december zal ‘Oant moarn’ voor het laatst klinken. Hoewel… Gaat hij dat wel zeggen, als het ‘tot morgen’ betekent en hij de volgende dag niet op de buis verschijnt?

Natuurlijk gaat hij dat blijven zeggen. Want er gaat een front met aanbiedingen aankomen voor Piet, dat kan niet anders. Bij omroep Max zou hij gezien zijn leeftijd natuurlijk geweldig passen, en voor RTL zou het ook een geweldige stunt zijn. Die zeggen nu dat hij er met z’n SBS-verleden niet past, maar u kent het gezegde: Niks zo veranderlijk als het weer en met elkaar strijdende zenderbazen. Over Piet maak ik me geen zorgen. Over SBS daarentegen…

More content below the advertising

Vernieuwen snap ik. Maar de vraag als je gaat vernieuwen, waarom ga je dan in zee met iconen die in de hoog zomer/ begin herfst van hun carrière zijn? werpt zich natuurlijk wel op. Ik druk me voorzichtig uit, want ik wil geen Gordon op m’n dak. Laat die maar met Angela de Jong door de modder rollen. Is misschien wel een aardig format, trouwens. Ik zit niet te springen om een tv-carrière, maar als ze nog een scheidsrechter nodig hebben, mogen ze me bellen. Ik hoop op een verlenging.

Maar genoeg over SBS. Te veel zelfs. Piet, nu pakken de donkere wolken zich misschien even samen, de zon gaat straks weer als een malle voor je schijnen. Er valt altijd meer regen naast je, dan op je. Laat ze bij SBS maar. Jij weet als geen ander dat als je wind zaait, je storm zult oogsten. Laat ze maar de opgaande zon aanbidden. Het staal wordt in de wind gehard, en jij gaat voor de regen thuis zijn.

Mooi hoe je netjes blijft in je interviews, tegen de wind in is het immers kwaad roeien. Zo gaat het nou eenmaal in die wereld, als het in de kajuit regent, dat drupt het in de hut. Maar jij laat de wind niet door de hekken waaien. Ik hoop dat ze je niet met de noorderzon gaan laten vertrekken, dat ze je eerst op een mooie manier flink in het zonnetje gaan zetten. Want als er iemand met z’n neus in de wind mag lopen, ben jij het.

Oant moarn, Piet. Tot morgen.

Onze columnist Klaas kijkt ieder jaar uit naar de Super Bowl. Niet omdat hij een sportliefhebber is, maar vanwege de leuke reclames tijdens de wedstrijd.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het is mijn ervaring dat de werelden van film- en sportfans over het algemeen strikt gescheiden zijn. Toch is er één sportevenement waar alle filmliefhebbers elk jaar weer naar uitkijken en dat is de Super Bowl. Maar dan niet vanwege dat gehannes op het veld.

De grote finale van de Amerikaanse football-competitie, die vorige week op tv was, is het best bekeken programma op de Amerikaanse televisie, dus staan adverteerders in de rij om hun spotjes te vertonen tijdens een van de vele onderbrekingen. Ook filmstudio’s, die dit evenement gebruiken om hun grote zomerfilms onder de aandacht te brengen, trekken graag de portemonnee.

Die kan maar beter goed gevuld zijn. Dertig seconden reclame tijdens de Super Bowl kost – slik – gemiddeld 5,25 miljoen dollar. Toch is het de moeite waard, want die duurbetaalde seconden belanden in blokken die vol zitten met prestigieuze spots van allerlei firma’s: dit jaar hadden we bijvoorbeeld The Mountain uit Game of Thrones die een bierreclame binnenvalt en Harrison Ford en zijn hond die Alexa van Amazon aanprijzen.

More content below the advertising

Dat levert reclame op waar mensen niet bij wegzappen – sterker nog: mensen stemmen er speciaal op af. En vooral de trailers van de aankomende blockbusters worden naderhand nog miljoenen keren teruggekeken, want Super Bowl-trailers zijn een begrip in hun soort. Bij de highlights van deze editie zat uiteraard die van Avengers: Endgame, de gedoodverfde kassakampioen van dit jaar.

Maar ook Toy Story 4, Captain Marvel en de horrorfilm Us zijn onder grote belangstelling geplugd. Mijn persoonlijke favoriet was die van Hobbs and Shaw, de spin-off van The Fast and the Furious met Dwayne Johnson en Jason Statham als brute krachtpatsers die elkaar haten en toch moeten samenwerken. Niet dat daar een spotje voor nodig was: naar die film ren ik zelfs na alleen dat zinnetje hiervoor.