Hij heeft bijsluiters lezen als hobby

Raemon Sluiter houdt van humor op tv en hij lag altijd dubbel om de mannen van Jiskefet. Nu is het Philippe Geubels die hem buikpijn van het lachen geeft. 

Ik hou van humor. In het dagelijks leven, maar zeker ook op tv. Er is zoveel shit, zoveel droefenis, dan gaat er niks boven even heerlijk lachen.

Als vroeger Jiskefet op tv kwam, kon ik daar al twee dagen van tevoren klaar voor zijn. In de tijd van hun grote succes Debiteuren Crediteuren lachte ik de hele dag als Edgar. Als er gebeld werd was het Juffrouw Jannie met de koffie en iedere lunchpauze werd aan m’n vrienden gevraagd wat zij erop hadden. Vervolgens een welgemikte worp van m’n brood in de prullenbak, begeleid met een “Toedeledokie”. Mocht u niet weten waar ik het over heb, toets op YouTube Debiteuren Crediteuren in en uw leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

More content below the advertising

Maar sinds de mannen van Jiskefet is het een stuk minder lachen. De Lama’s vond ik knap vanwege de snelheid van de grappen, maar schateren was het niet. Draadstaal deed later een dappere poging, maar ook zij konden wat mij betreft niet tippen aan Jiskefet. Net niet grof genoeg, iets te zelfgenoegzaam, het was ’t voor mij net niet.

Maar er is iemand die wat mij betreft wel het humor-niveau van Jiskefet haalt. Dat is onze zuiderbuurvriend Philippe Geubels. U weet wel, die kale Belg die praat als een verkouden, vastzittende grammofoonplaat.

Het begon allemaal met de grappige stukjes uit de Belgische versie van De Slimste Mens. Waar bij ons Maarten van Rossem als oude brombeer vertelt waar hij niks mee heeft, zet Philippe en z’n maten met geweldige verhalen de kijkers op het verkeerde been. Grappig, onderkoeld en soms een beetje over het randje. Zoals het bij humor hoort. Binnen de lijntjes is hartstikke mooi voor een kleurplaat, voor humor is het ’t over het algemeen niet.

En gelukkig gaan we meer van ’m zien. Vanaf deze week presenteert Philippe een medische quiz genaamd Is Er een Dokter in de Zaal. Hierin zullen twee teams van vier bekende Nederlanders het tegen elkaar opnemen. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om onze quizmaster natuurlijk.

Het schijnt Philippes hobby te zijn bijsluiters te lezen. Dat snap ik wel. Als je een zalfje neemt tegen schaafwonden, maar je leest vervolgens dat je er psoriasis, uitdrogingsverschijnselen, darmkanker, keeltyfus, aids, syfilis, en nog vele andere aandoeningen of ziektes van kunt krijgen, zou ik er ook om moeten lachen, hoe triest het ook is.

Is Er een Dokter in de Zaal is vanaf 24 januari iedere avond om 21.30 uur op RTL 4 te zien. Het zou in deze niet zo vrolijke tijd zomaar een prima tijdelijk medicijn kunnen zijn, waarvan je hooguit wat buikpijn en kramp in je kaken krijgt.

More content below the advertising
De zon gaat als een malle voor je schijnen

Raemon Sluiter was net zoals iedereen verrast dat Piet Paulusma mocht vertrekken bij SBS6. Hij gaat de weerman missen en vraagt zich af of de zender wel slim bezig is.

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. Na 23 jaar trouwe dienst heeft SBS besloten het contract met weerman Piet Paulusma niet te verlengen. 31 december zal ‘Oant moarn’ voor het laatst klinken. Hoewel… Gaat hij dat wel zeggen, als het ‘tot morgen’ betekent en hij de volgende dag niet op de buis verschijnt?

Natuurlijk gaat hij dat blijven zeggen. Want er gaat een front met aanbiedingen aankomen voor Piet, dat kan niet anders. Bij omroep Max zou hij gezien zijn leeftijd natuurlijk geweldig passen, en voor RTL zou het ook een geweldige stunt zijn. Die zeggen nu dat hij er met z’n SBS-verleden niet past, maar u kent het gezegde: Niks zo veranderlijk als het weer en met elkaar strijdende zenderbazen. Over Piet maak ik me geen zorgen. Over SBS daarentegen…

More content below the advertising

Vernieuwen snap ik. Maar de vraag als je gaat vernieuwen, waarom ga je dan in zee met iconen die in de hoog zomer/ begin herfst van hun carrière zijn? werpt zich natuurlijk wel op. Ik druk me voorzichtig uit, want ik wil geen Gordon op m’n dak. Laat die maar met Angela de Jong door de modder rollen. Is misschien wel een aardig format, trouwens. Ik zit niet te springen om een tv-carrière, maar als ze nog een scheidsrechter nodig hebben, mogen ze me bellen. Ik hoop op een verlenging.

Maar genoeg over SBS. Te veel zelfs. Piet, nu pakken de donkere wolken zich misschien even samen, de zon gaat straks weer als een malle voor je schijnen. Er valt altijd meer regen naast je, dan op je. Laat ze bij SBS maar. Jij weet als geen ander dat als je wind zaait, je storm zult oogsten. Laat ze maar de opgaande zon aanbidden. Het staal wordt in de wind gehard, en jij gaat voor de regen thuis zijn.

Mooi hoe je netjes blijft in je interviews, tegen de wind in is het immers kwaad roeien. Zo gaat het nou eenmaal in die wereld, als het in de kajuit regent, dat drupt het in de hut. Maar jij laat de wind niet door de hekken waaien. Ik hoop dat ze je niet met de noorderzon gaan laten vertrekken, dat ze je eerst op een mooie manier flink in het zonnetje gaan zetten. Want als er iemand met z’n neus in de wind mag lopen, ben jij het.

Oant moarn, Piet. Tot morgen.

Onze columnist Klaas kijkt ieder jaar uit naar de Super Bowl. Niet omdat hij een sportliefhebber is, maar vanwege de leuke reclames tijdens de wedstrijd.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het is mijn ervaring dat de werelden van film- en sportfans over het algemeen strikt gescheiden zijn. Toch is er één sportevenement waar alle filmliefhebbers elk jaar weer naar uitkijken en dat is de Super Bowl. Maar dan niet vanwege dat gehannes op het veld.

De grote finale van de Amerikaanse football-competitie, die vorige week op tv was, is het best bekeken programma op de Amerikaanse televisie, dus staan adverteerders in de rij om hun spotjes te vertonen tijdens een van de vele onderbrekingen. Ook filmstudio’s, die dit evenement gebruiken om hun grote zomerfilms onder de aandacht te brengen, trekken graag de portemonnee.

Die kan maar beter goed gevuld zijn. Dertig seconden reclame tijdens de Super Bowl kost – slik – gemiddeld 5,25 miljoen dollar. Toch is het de moeite waard, want die duurbetaalde seconden belanden in blokken die vol zitten met prestigieuze spots van allerlei firma’s: dit jaar hadden we bijvoorbeeld The Mountain uit Game of Thrones die een bierreclame binnenvalt en Harrison Ford en zijn hond die Alexa van Amazon aanprijzen.

More content below the advertising

Dat levert reclame op waar mensen niet bij wegzappen – sterker nog: mensen stemmen er speciaal op af. En vooral de trailers van de aankomende blockbusters worden naderhand nog miljoenen keren teruggekeken, want Super Bowl-trailers zijn een begrip in hun soort. Bij de highlights van deze editie zat uiteraard die van Avengers: Endgame, de gedoodverfde kassakampioen van dit jaar.

Maar ook Toy Story 4, Captain Marvel en de horrorfilm Us zijn onder grote belangstelling geplugd. Mijn persoonlijke favoriet was die van Hobbs and Shaw, de spin-off van The Fast and the Furious met Dwayne Johnson en Jason Statham als brute krachtpatsers die elkaar haten en toch moeten samenwerken. Niet dat daar een spotje voor nodig was: naar die film ren ik zelfs na alleen dat zinnetje hiervoor.