Ik ga eerst maar naar de koelkast

Ik vond het eerste seizoen van Kroongetuige goed te pruimen. Nu was ik misschien niet helemaal objectief aangezien er een ex-hockeyster nu pokerspeelster aan meedeed voor wie ik al wat langere tijd warme gevoelens koester, maar zelfs als ik dat buiten beschouwing laat, vond ik het leuk.

Tuurlijk had het wat weg van Wie Is de Mol?, maar dat mocht de pret niet drukken. Je kon zien dat de kandidaten er veel plezier in hadden (in tegenstelling tot de meeste rappers die meedoen aan Expeditie Robinson; enige waarmee die hun naam eer aandoen is dat ze rapper dan iedereen weer thuis zijn omdat ze een paar dagen op een onbewoond eiland niet aan kunnen) en dat het buitengewoon ingenieus in elkaar stak. Enige minpuntje: het had allemaal iets minder moeilijk gemogen, de verhaallijnen en opdrachten. Als ik even naar de koelkast ging voor een versnapering, moest ik ’m daarna terugspoelen om te kunnen blijven volgen. Maar misschien zegt dat meer over mijn analytisch vermogen. Of dat ik iets te lang met m’n neus in de koelkast bleef hangen, kan ook.

Vandaar dat ik uitkijk naar het nieuwe seizoen, waarvan aanstaande maandag om 20.30 uur op RTL 4 de eerste aflevering te zien gaat zijn. Er is een mooie groep mensen opgetrommeld, onder wie Viggo Waas, Kluun, Loretta Schrijver, Birgit Schuurman, en niet te vergeten good old Fred Teeven. Een kleine update voor de mensen die het hele Kroongetuige-verhaal vorig jaar gemist hebben: In Kroongetuige gaat een groep BN’ers in een Zweeds dorpje een moord proberen op te lossen. Eén van de BN’ers heeft zwijggeld gekregen en probeert het onderzoek te bemoeilijken. Aan het einde van iedere aflevering moet er een proces verbaal opgemaakt worden over de verkregen informatie, en wie dat het slechtst doet, moet het programma verlaten. Oké, oké, oké… het heeft misschien wel iets meer weg van Wie Is de Mol? dan een beetje…

Wat een geschenk moet het geweest zijn voor de makers dat Fred Teeven meedoet aan het nieuwe seizoen. Dat moet het bedenken van de opdrachten een stuk makkelijker gemaakt hebben. Laat ik het zo zeggen: van mij zou die iedere aflevering op zoek moeten naar een ander bonnetje. Eerste keer naar het bonnetje van de nieuwe Volvo, tweede aflevering naar het bonnetje van de Ikea, hier zit een running gag in waarvan het zonde zou zijn als daar niks mee gedaan werd.

More content below the advertising

Bonnetjes of niet, ik ga weer kijken. Ik zal alleen van tevoren m’n versnaperingen alvast uit de koelkast pakken.

Kroongetuige is vanaf maandag iedere week te zien om 21:30 uur op RTL 4.

More content below the advertising
De zon gaat als een malle voor je schijnen

Raemon Sluiter was net zoals iedereen verrast dat Piet Paulusma mocht vertrekken bij SBS6. Hij gaat de weerman missen en vraagt zich af of de zender wel slim bezig is.

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. Na 23 jaar trouwe dienst heeft SBS besloten het contract met weerman Piet Paulusma niet te verlengen. 31 december zal ‘Oant moarn’ voor het laatst klinken. Hoewel… Gaat hij dat wel zeggen, als het ‘tot morgen’ betekent en hij de volgende dag niet op de buis verschijnt?

Natuurlijk gaat hij dat blijven zeggen. Want er gaat een front met aanbiedingen aankomen voor Piet, dat kan niet anders. Bij omroep Max zou hij gezien zijn leeftijd natuurlijk geweldig passen, en voor RTL zou het ook een geweldige stunt zijn. Die zeggen nu dat hij er met z’n SBS-verleden niet past, maar u kent het gezegde: Niks zo veranderlijk als het weer en met elkaar strijdende zenderbazen. Over Piet maak ik me geen zorgen. Over SBS daarentegen…

More content below the advertising

Vernieuwen snap ik. Maar de vraag als je gaat vernieuwen, waarom ga je dan in zee met iconen die in de hoog zomer/ begin herfst van hun carrière zijn? werpt zich natuurlijk wel op. Ik druk me voorzichtig uit, want ik wil geen Gordon op m’n dak. Laat die maar met Angela de Jong door de modder rollen. Is misschien wel een aardig format, trouwens. Ik zit niet te springen om een tv-carrière, maar als ze nog een scheidsrechter nodig hebben, mogen ze me bellen. Ik hoop op een verlenging.

Maar genoeg over SBS. Te veel zelfs. Piet, nu pakken de donkere wolken zich misschien even samen, de zon gaat straks weer als een malle voor je schijnen. Er valt altijd meer regen naast je, dan op je. Laat ze bij SBS maar. Jij weet als geen ander dat als je wind zaait, je storm zult oogsten. Laat ze maar de opgaande zon aanbidden. Het staal wordt in de wind gehard, en jij gaat voor de regen thuis zijn.

Mooi hoe je netjes blijft in je interviews, tegen de wind in is het immers kwaad roeien. Zo gaat het nou eenmaal in die wereld, als het in de kajuit regent, dat drupt het in de hut. Maar jij laat de wind niet door de hekken waaien. Ik hoop dat ze je niet met de noorderzon gaan laten vertrekken, dat ze je eerst op een mooie manier flink in het zonnetje gaan zetten. Want als er iemand met z’n neus in de wind mag lopen, ben jij het.

Oant moarn, Piet. Tot morgen.

Onze columnist Klaas kijkt ieder jaar uit naar de Super Bowl. Niet omdat hij een sportliefhebber is, maar vanwege de leuke reclames tijdens de wedstrijd.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het is mijn ervaring dat de werelden van film- en sportfans over het algemeen strikt gescheiden zijn. Toch is er één sportevenement waar alle filmliefhebbers elk jaar weer naar uitkijken en dat is de Super Bowl. Maar dan niet vanwege dat gehannes op het veld.

De grote finale van de Amerikaanse football-competitie, die vorige week op tv was, is het best bekeken programma op de Amerikaanse televisie, dus staan adverteerders in de rij om hun spotjes te vertonen tijdens een van de vele onderbrekingen. Ook filmstudio’s, die dit evenement gebruiken om hun grote zomerfilms onder de aandacht te brengen, trekken graag de portemonnee.

Die kan maar beter goed gevuld zijn. Dertig seconden reclame tijdens de Super Bowl kost – slik – gemiddeld 5,25 miljoen dollar. Toch is het de moeite waard, want die duurbetaalde seconden belanden in blokken die vol zitten met prestigieuze spots van allerlei firma’s: dit jaar hadden we bijvoorbeeld The Mountain uit Game of Thrones die een bierreclame binnenvalt en Harrison Ford en zijn hond die Alexa van Amazon aanprijzen.

More content below the advertising

Dat levert reclame op waar mensen niet bij wegzappen – sterker nog: mensen stemmen er speciaal op af. En vooral de trailers van de aankomende blockbusters worden naderhand nog miljoenen keren teruggekeken, want Super Bowl-trailers zijn een begrip in hun soort. Bij de highlights van deze editie zat uiteraard die van Avengers: Endgame, de gedoodverfde kassakampioen van dit jaar.

Maar ook Toy Story 4, Captain Marvel en de horrorfilm Us zijn onder grote belangstelling geplugd. Mijn persoonlijke favoriet was die van Hobbs and Shaw, de spin-off van The Fast and the Furious met Dwayne Johnson en Jason Statham als brute krachtpatsers die elkaar haten en toch moeten samenwerken. Niet dat daar een spotje voor nodig was: naar die film ren ik zelfs na alleen dat zinnetje hiervoor.