Dik € 1000 voor een onthoofd poppetje

Veronica Magazine's filmredacteur Klaas Kaptijn over zijn belevenissen in de bioscoop en Hollywood.

Verzamelen: ik hou ervan. En als filmfan biedt het zoveel mogelijkheden. Natuurlijk kun je je eigen videotheek aanleggen – heb ik gedaan – maar eigenlijk veel leuker zijn de randverschijnselen. Mijn favoriet is het speelgoed: niet per se om te kopen, maar om me te verbazen wat er allemaal gemaakt wordt, van Ghostbusters-Lego tot Wonder Woman-Barbies. Maar dat spul wordt in principe gemaakt om mee te spelen. Intussen bestaat er ook een complete industrie rondom speelgoed speciaal om te verzamelen: de collectibles.

Eén van de populairste frutsels in die categorie zijn de Funko Pops: plastic poppetjes van een centimeter of acht hoog, gemodelleerd naar zo’n beetje alles wat je kunt verzinnen op popcultureel gebied. Uiteraard veel superhelden van Marvel en DC, figuurtjes van Star Wars, Disney, The Walking Dead maar ook Amerikaanse sporters, Pokémons en Minecraft-mannetjes zitten erbij, om maar een paar dingen te noemen. Als ik er op tijd mee begonnen was, zou deze hobby misschien ook wel iets voor mij geweest kunnen zijn, maar er zijn er intussen zo afgrijselijk veel, dat ik niet eens weet waar ik zou moeten beginnen.

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Prijzen voor een Harry Potter of een Deadpool met Bob Ross-pruik variëren tussen de veertien en twintig euro per stuk, maar als je heel specifieke wensen hebt, wordt het echt prijzig. Neem nou de onthoofde Ned Stark uit Game of Thrones: een dikke duizend euro kost die – als je er überhaupt eentje te koop kunt vinden. Of de allerduurste van allemaal: Dumbo met clown-make-up, waar er maar 48 van gemaakt zijn: 5800 euro alstublieft. Gaat me wat ver. Maar misschien dat ik zwicht voor de nieuwste set, met figuurtjes uit Die Hard. Inclusief een dode terrorist met kerstmuts en de politieagent met zijn armen vol Twinkies.

Ik gok dat All You Need Is Love wint

Onze columnist Klaas kijkt al vooruit op de kerstperiode en vraagt zich af welke films goed gaan scoren.

Bioscopen halen een royaal deel van hun opbrengst binnen in de laatste twee maanden van het jaar, zeker in Nederland. We zijn hier echte winter-filmkijkers en daar houden de makers van eigen bodem in elk geval rekening mee. Maar ook internationaal zetten de studio’s steevast een heleboel potentiële kaskrakers klaar, want rondom de kerst naar de bioscoop gaan is over heel de wereld een geliefde traditie.

Eén van die blockbusters arriveert deze week al in de zalen, dus is het een mooi moment om op de zaken vooruit te lopen en te voorspellen wat de grote kerstklapper van dit jaar gaat worden. Eén van de voornaamste kanshebbers draait dus al bijna: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald. Dat lijkt vroeg om nog wat bezoekers te kunnen trekken tegen de tijd dat de Kerstman ten tonele verschijnt, maar deze Potter-prequel zit niet voor niks in hetzelfde ‘time slot’ als veel van de Harry-films: die vult de stoelen nog tot diep in december.

Een andere geheide hit is All You Need Is Love, een romcom die de Alles is Liefde van dit jaar moet gaan worden. Dat is vaker geprobeerd en het is een paar keer nog bijna gelukt ook, maar deze heeft alles in zich om die ambitie echt waar te maken. Is dat soort humor je wat te braaf, dan heeft Jandino nog het tweede deel van Bon Bini Holland voor je. Of als het juist nog wat opgepoetster moet allemaal, dan staat er nog een ander deel twee op de kalender: Mary Poppins Returns.

Allemaal goede kandidaten voor een dik kerstsucces en dan heb ik de meest klassieke kerstfilm van het stel nog niet eens genoemd: de animatiefilm The Grinch. Maar toch gok ik erop dat All You Need Is Love dit jaar als kerstkampioen uit de bus komt. Die cast, Will Koopman, het feelgood-verhaal, die titel: dan heb je geen kerstwonder meer nodig.

Het is me toch een teringzooi daar

Het nieuwe EO-programma Genaaid zette onze columnist Raemon Sluiter aan het denken over zijn eigen kledingkeuzes. 

Bij een nieuw programma dat Genaaid heet, denkt u waarschijnlijk in eerste instantie aan die droevige schwalbes op de voetbalvelden. Aan onze minister-president met zijn valse beloftes. Of aan Kim Holland die zich weer eens van haar beste kant laat zien. Welke kant dat is, laat ik aan ieder voor zich, smaken verschillen.

Maar nee, Genaaid is een nieuw programma van de EO, dus kan er door Kim wel een streep. En ik moet u teleur- dan wel geruststellen, het gaat ook niet over het seksleven van Andries Knevel. Maar ook zonder de hulp van Kim en Andries zou dit programma het wel eens heel goed kunnen gaan doen.

In Genaaid gaat Jennifer Hoffman met een aantal kledingontwerpers op reis om te zien hoe de ontworpen kleding uiteindelijk gemaakt wordt, en welke gevolgen dat heeft. Allemaal leuk een aardig dat fashionwereldje, maar wat gebeurt er nou eigenlijk voor je collectie in de winkel ligt? Bijna iedereen weet over het hongerloon dat de arbeiders daar krijgen. Maar is er nog meer dat het daglicht niet kan verdragen?

In de eerste aflevering (woensdagavond op NPO 3) overvalt Jennifer de jonge ontwerpers met het bericht dat ze naar Myanmar gaan. Chapeau voor de makers: ik kan me zo voorstellen dat de deelnemers dachten twee weken naar Milaan te gaan, even lunchen met Donatella Versace, brainstormsessie met Viktor en Rolf, en ’s avonds nog een feestje meepakken met Doutzen Kroes en Karl Lagerfeld.

Maar in plaats daarvan mogen ze naar de katoenvelden om mee te helpen, naar de ververijen om te zien met wat voor verschrikkelijke (pardon dames en heren van de EO, maar dit is nu eenmaal hoe ik dingen nog iets duidelijker maak) teringzooi de arbeiders moeten werken om onze shirtjes een leuk kleurtje te geven. En die troep gaat vervolgens zo de rivier in, waar het weer in het drinkwater terechtkomt en het land ermee besproeid wordt. Met een beetje geluk gaan er bomen met fel gele en roze T-shirts groeien. En met een beetje pech gaat er een heel land naar de kloten omdat wij die leuke trui ook toch ook wel graag in het kobaltblauw willen.

Ik ga in ieder geval kijken. En proberen iets bewuster met m’n kledingkeuze aan de slag te gaan.