De robots gaan zich ermee bemoeien

Onze columnist Klaas vertelt hoe Hollywood nieuwe films promoot en aan de man probeert te brengen. Ze roepen zelfs de hulp in van robots!

Er bestaat een complete industrie in Hollywood die er puur op gericht is om te voorspellen hoe filmkijkers gaan reageren op nieuwe films en of ze er een kaartje voor gaan kopen. Miljarden worden er gepompt in vertoningen aan een testpubliek, enquêtes en eindeloze analyses van bezoekcijfers en waarderingen van de klant.

Niet zo gek, want films maken is een kostbare bezigheid en er moet natuurlijk winst worden gemaakt. Al die onderzoeken hebben de marketinggoeroes daarzo een aardig idee gegeven van hoe ze hun films aan de man moeten brengen, maar ze zijn nog lang niet tevreden. Het lijkt wel alsof ze met niets minder genoegen nemen dan met een magische formule waarmee modellen kunnen worden gebouwd waar Nostradamus trots op zou zijn.

Heilige graal

More content below the advertising

Het laatste hulpmiddel in de zoektocht naar deze heilige graal is kunstmatige intelligentie. Ja, de robots gaan zich ermee bemoeien! Trailers blijven de voornaamste manier om reclame te maken voor nieuwe films, dus daar wordt eindeloos aan gepriegeld voordat ze worden losgelaten op de wereld. Filmstudio 20th Century Fox heeft nu een systeem ontwikkeld waarbij kunstmatige intelligentie analyseert wat er precies in trailers te zien is voor films die al zijn uitgebracht en die informatie legt de a.i. naast de bezoekcijfers.

Klinkt als iets waar je niet per se zelfdenkende software voor nodig hebt, maar dit gaat heel ver: alles wat er in de trailers te zien is, wordt teruggebracht tot labels, een dier dat in beeld komt, of de mannen baarden hebben, hoe licht het is. Maar robo-nerd gebruikt niet alleen wat er te zien is voor zijn analyse, maar ook wanneer het te zien is en hoe lang.

Nachtmerrie

Het resultaat: de computers konden heel aardig voorspellen welke films bezoekers van de film waarvan de trailer ontleed was nog meer wilden gaan bekijken. Met andere woorden: straks weten de robots nog beter wat mensen gaan doen dan die mensen zelf. Over die nachtmerrie zouden ze eens een film moeten maken.